Революцията на финансовите услуги вече се случва и в България. Благодарение на финтех решенията, можете да вземете кредит през дигитален портфейл, да извършите незабавно плащане от телефона си или пък да откриете търговска онлайн сметка за минути. Само с няколко натискания от смартфона и без такси.
Но какво точно е финтех? Понятието идва от английското FinTech или „финансови технологии“ и описва бранша, в който компаниите залагат на технологичните иновации, за да се конкурират с традиционните финансови организации, като банките.
Целта на финтех компаниите е да предоставят повече свобода, гъвкавост и възможност на бизнесите, така че те да могат да използват новите технологични услуги за по-добро клиентско изживяване.
В по-широк смисъл, „финтех“ е събирателен термин за иновации във финансовата сфера.
Финтех решенията помагат на малките бизнеси
„Важното за предприемачите е, че иновативните финтех решения се стремят да отговорят на нуждите на бизнеса и да подобрят живота на хората“, казва Стела Иванова, продуктов директор в българската финтех компания myPOS, която има над 130 000 бизнес клиента в над 30 европейски страни.
„Финтех индустрията успя да разбие статуквото в консервативния финансов сектор и за кратко време да оптимизира и демократизира дейностите, свързани с управлението на финансите“, обяснява Иванова и дава за пример дигиталните портфейли.
Тяхното използване се увеличава – особено сред младите потребители от поколението Z. Предимствата от дигиталните портфейли, като Google Pay, обаче не са само за младите и са няколко:
Бизнесите и потребителите разполагат с богата информация, произтичаща от техните трансакции, която им помага да вземат по-правилни решения.
Получаването на финансиране и проследяването на задълженията също е лесно.
Има бърз достъп до кредитиране и до опции за инвестиране.
Плащането е природосъобразно – дигиталните портфейли не оставят отпечатък, за разлика от пластмасовите карти.
Сигурността е добра – ако загубите телефона си, вероятността да изгубите пари е минимална, тъй като за трансакциите са нужни биометрия или ПИН код.
“Потребителят може да бъде сигурен, че финтех решенията адаптират най-иновативните технологии в областта на сигурността. Има международни регулации, които много детайлно следят как се извършват разплащанията чрез мобилни приложения“, обяснява Иванова.
Смартфоните са не само удобни платежни решения, но и ПОС терминали
В световен мащаб нараства и употребата на решенията soft pos (софтуерен ПОС), които дават изключителна възможност на малкия и средния търговец да приема безконтактни плащания през приложение на собствено устройство – без да купува допълнителен терминал или хардуер.
В България подобно решение се предлага чрез приложението myPOS Glass, което превръща обикновен Android телефон в ПОС терминал, чрез NFC чипа, наличен в повечето смартфони. За да извършат плащане, клиентите просто трябва да доближат своята карта или смарт аксесоар до гърба на телефона на търговеца.
И понеже вследствие на пандемията бизнесът търси не само ПОС терминали, но и други решения за приемане на плащания, финтех компаниите предлагат иновативни опции, като изпращане на заявка за плащане чрез линк или използване на QR код.
„Възможно е и приемане на плащане чрез интеграция на уебсайт. Интегрирането на виртуален ПОС терминал може да звучи сложно, но всъщност не е“, казва Иванова. „С myPOS плащанията онлайн стават лесно и наистина удобно и за бизнеса, и за клиентите му. Нашата цел е да направим така, че бизнесът ти да работи бързо в онлайн среда, а ти да си спокоен“, обяснява тя.
Развиването на онлайн търговия без допълнителни разходи е възможно
А за тези бизнеси, които все още нямат сайт, финтех компанията предлага решението myPOS Online. С него търговците плащат малка трансакционна такса само при продажба – т.е. за тях няма месечен абонамент или друг разход. Освен това създаването на магазин става само с няколко стъпки и, подобно на другите myPOS услуги, търговците имат незабавен достъп до всички средства от постъпилите продажби.
Всички тези опции са важни за бизнесите, защото Covid-19 кара потребителите да се обърнат към дигиталния свят и дори тези, които преди не са били част от тази тенденция, търсят по-безопасни и лесни начини за пазаруване.
Бизнесите трябва да се възползват от иновативните финтех решения и да отговорят на търсенето, тъй като финансовите технологии вече са навсякъде около нас – в телефоните и часовниците ни, в магазина на касата без касиер, в киоските за поръчване на храна, в машините за ски пасове или в колонките за зареждане на бензин с интегрирано безконтактно плащане.
„Несъмнено темпът на преминаване към дигитални плащания само ще нараства“, казва Стела Иванова. „И всички предприемачи, независимо от техния тип и размер на бизнеса, заслужават нови технологии”.
Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.
Comments