top of page
Снимка на автораСияна Младенова SmartyKids Bulgaria

Финансова грамотност за деца със Сияна Младенова

Днешната тема е финансова грамотност за деца и сме поканили Сияна Младенова, която е собственик на детски центрове Smarty Universe и партньор на Smarty Kids, за да разкаже малко по-подробно защо трябва да има финансова грамотност за деца, колко важна е и какви са последствията, ако няма. Сияна е наш партньор от лятото тази година. Също така е съосновател на Национална конференция за формално и неформално образование заедно с Виолета Желева, с която имахме преди няколко дни интервю. Сега ще и дам думата, за да се представи.

Здравейте на всички! Казвам се Сияна Младенова, собственик и управител на детски образователни центрове Smarty Universe в партньорство със Smarty Kids. Майка на четири деца съм. Предприемачеството за мен беше едно изпитание, но правейки това което искам ме кара да се чувствам изключително добре.


Какво всъщност е финансова грамотност за деца? Не е ли същата като за възрастни?

Нашата идея е да ограмотим децата от ранна детска възраст. Първо като за начало, когато гледат реклами да могат да различават какво е разпродажба, какво е акция, какво означава намаление, кои реклами са полезни или опасни за тях, кои ни дават точна и ясна информация. Също така по време на самия курс ограмотяваме децата за това какво е банкова система, как работим с банкнотите, какво представляват банкнотите и монетите, за какво ги използваме. Какво е застраховка, какво е кредит и как се използва той, какво е осигуровка, пенсия, различните видове валути. Самият курс е изключително богат. Давайки на децата една такава основа и база ние им даваме възможността занапред те да развиват своите знания чисто практически.


Децата имат ли възможност да практикуват под формата на игри уменията, които вие им преподавате или всичко е под формата на учебници?

Целият курс на обучение е под формата на игра, приказки с поуки. 80% е практика. Чрез практиката развиваме интелекта. По време на самия курс събират точки, които накрая обръщаме във валута и тяхната бизнес идея ние я реализираме в бизнес план и се стараем да я приложим на практика.


Може ли да се каже, че курсът по финансова грамотност до голяма степен прилича на "Започни млад", но за по-ниска възраст?

Абсолютно. Всяко дете, което стартира курса по финансова грамотност още в самото начало получава тема, върху която да разсъждава – с какво иска да се занимава в бъдеще, професия, предприемачество, дали иска да развие свой собствен бизнес.


А може ли да се каже, че децата се научават да спестяват по време на този курс?

Това е една от основните цели. Защо трябва да спестяваме, защо трябва да съхраняваме нашите пари внимателно, как да работим с парите. Всичко това са силно засегнати теми.


Говорите ли за инвестиции под някаква форма?

Много повърхностно минаваме върху тази тема, защото детският мозък е така устроен, че му е трудно да я смели. Коментираме я, но по начин, по който детето да я разбере, да я усвои.


Каква е целта на курса?

Това, което целим е децата да се научат да боравят с парите. Как да бъдат финансово обезпечени, защото едно е да имаш пари всеки ден, съвсем друго е да имаш пари всеки ден и да заделяш за утрешния ден.


Можеш ли да ни разкажеш какви биха били последствията ако едно дете не мине през този курс?

Последствия няма, но след това пътя, който трябва да извърви ще бъде много по-труден, с много повече въпросителни. Когато ние положим основата, след това е много лесно да надграждаш.


Говорите ли с децата за финансови мошеничества и как да ги избягват?

Да, за най-различни типове. Например за фалшивите банкноти, фалшиви реклами, за да не бъдат толкова доверчиви.


След този курс има ли второ ниво или нещо различно?

Не, курса е 3 месеца. Понякога, ако родителите желаят да вземат допълнителни занятия по дадена тема го правим, но като цяло курсът е 3 месеца. Това е напълно достатъчно, защото самото обучение е интензивно.


Случвало ли се е по време на или след вашите курсове децата всъщност да научат родителите си на нещо ново :)?

Много такива ситуации имаме. Майката на едно детенце, което се обучаваше онлайн винаги държеше да присъства. Въпреки, че не беше финансов експерт винаги спореше за нещо. Но в крайна сметка тя самата каза: “Толкова неща научих аз самата”.

Смея да твърдя, че с този курс първо създаваме една връзка между родител и дете чисто финансово. Както ограмотяваме децата, така ограмотяваме и родителите и оставяме някаква следа.


Можеш ли да споделиш каква е връзката на учителите в твоите центрове с децата?

Когато срещаш един човек искаш да дадеш най-доброто от себе си. Когато едно дете и един родител дойдат на шоу урок на мен винаги ми е много интересно да ги наблюдавам. Родителят винаги иска да каже всичко за детето. Детето в същото време върти очите и се чуди какво прави тук. Преподавателят трябва да се адаптира и към родителя и към детето. Мога да кажа, че в нашите центрове ключът се крие в подхода.


Твоите деца минават ли през курсовете?

Те не идват на курсове при мен. Опитвали сме с други преподаватели, но децата казват: “Мама е шефа тук, така че не ме занимавай”. Това, което им давам като възпитание и обучение вкъщи няма как да не го прекарам през призмата на курсовете.


Разкажи ми моля те някоя от интересните идеи на децата.

Понеже темата за сертификатите е много актуална, едно детенце реши да създаде космическа совалка, с която да разпръсква лекарство по цялото земно кълбо, за да можело всички хора и животни да бъдат здрави, да не се налагало да се слагат инжекции и каквото и да било.


Идеите обикновено все се въртят около отварянето на магазин, създаване на фабрика, да се създадат компютри, които докато им говориш сами да пишат, да учат и това директно да отива при преподавателя.


Друга идея беше за всички рокли, които не се използват, не само материалите да се рециклират, а и да има роботизирана система, с която да се правят новите модели.


Задавате ли въпроса по време на финансовата грамотност какви искат да станат?

Този въпрос присъства винаги.


Имате ли консултации в началото, когато пристигат родителите с децата, за да определите кой е най-подходящият курс?

Да, по време на шоу урока това, което наблюдаваме е дали този курс е за това дете. Винаги се предлагат различни курсове и детето само си показва. Обикновено на шоу уроците се разбира това нещо, но понякога и по време на самия курс.


Благодаря ти за това интервю и с нетърпение ще очакваме следващото... Целият разговор със Сияна Младенова можете да гледате тук:




0 коментара

Подобни публикации

Виж всички

Comments


bottom of page