top of page
Снимка на автораЗдравко Донков Smartity

Умен дом

Настоящата публикация не е спонсориран пост. Тя е част от партньорството между Фондация “Започни Млад” и Smartity с цел развитие на мисията на фондацията.


Запазихме днешната статия именно за месец декември, защото вярваме, че в днешно време това е един уникален, модерен, полезен и неизбежен подарък, който тепърва всички ще си подарим. Запознайте се със Здравко Донков, който прави домовете ни по-комфортни, по-икономични, по-сигурни и по-забавни. Как? Със силата на технологиите по-познати като смарт хоум.


Здравейте! Разкажете ни нещо за вас.

Здравейте. Казвам се Здравко Донков и ръководя ‘Смартити' - компания, която се занимава с проекти за системи за жилищна автоматизация. Вие ги познавате като системи Умен дом.


Каква е същността на вашата дейност и защо решихте да се занимавате с нея?

С няколко думи, ние правим домовете ви по-комфортни, по-икономични, по-сигурни, дори и по-забавни.

Избрахме да се занимаваме с това, защото отговаря на нашата визия за приложение на технологиите в ежедневието ни по практичен и в същото време иновативен начин.

А какво правим всъщност? Ние предлагаме персонални решения и системи за автоматизация на инвеститори и собственици на имоти в средния и високия сегмент, предимно на жилищното строителство. Казвам предимно, защото работим и по проекти на хотели и административни сгради, за съжаление в други европейски страни, но все още не и в България.


Създадохме компанията през 2008 г., точно в разгара на световната имотна криза. Хората се страхуваха да строя и купуват, а ние основаваме компания, която ще създава системи за автоматизация! Познати и приятели ни казваха: “Вие сте луди! Ще умрете от глад с тази идея!”. Говорим за време, в което все още нямаше смартфони и 3G, думи като “Умен дом”, “Жилищна автоматизация” бяха познати само на специалистите в тази област.

И аз, и колегите ми сме работили и преди в тази област и познаваме добре проблемите, предизвикателствата и особеностите й. Знаехме, че ще е трудно, но пък точно затова беше и мотивиращо.


Защо в България?

Ние започнахме тук, в България, но от 2014 г. работим и по проекти в много други страни - понякога като консултанти, понякога и като интегратори.


Идеята за “Смартити” се роди, точно защото видяхме, че това е липсващо звено - някой, който да ръководи и координира и да взима решения при един проект за автоматизация - била тя жилищна, хотелска или друга.


Дотогава в България нямаше нито една компания, която да бъде чист интегратор на решения - имам предвид това да бъде основната й дейност. Ние решихме, че само така ще можем да предложим услуги и решения, както ние ги разбираме, за пълния процес по работата по един такъв проект, като го контролираме и сме отговорни за крайния резултат.


В проектите ни ние използваме протокол - казва се ‘KNX', който ни позволява да сме независими от конкретни производители на оборудване и да работим по проекти по целия свят, буквално от Канада (с една прекрасна къща в Квебек) до Нова Зеландия (с проект за 5 къщи, практически сред нищото, на Южния остров).


В нашата работа ние сме в пряк контакт с интериорни дизайнери и архитекти, всъщност основно с тях. И да се намери баланса или компромиса между дизайн и технология… ако двете страни не са гъвкави, не е никак лесно!

Всъщност, ние вярваме, че дизайнът води и технологията трябва да го следва и допълва. Може би и затова сме толкова търсени като партньори от дизайнерите - стараем се да не ги ограничаваме :)



Кое е най-голямото предизвикателство, пред което сте се изправяли в професията?

Ако говорим за конкретно техническо предизвикателство, което сме имали - то това беше нуждата да управляваме две напълно несъвместими ОВК системи, с кошмарно окабеляване, през два последователни гейтуей-а и нищо да не се ‘счупи' - беше комбинация от конфигуриране, малко скрипт, запояване и много думи на висок глас!


Ако говорим малко по-комплексно, моето лично предизвикателство години наред е да убедим и българските инвеститори, че залагайки в проектите си системи за автоматизация, те ще повишат стойността на инвестициите си и на печалбата си, ще бъдат по-интересни за клиентите си и ще бъдат различните и търсените на пазара на имоти.


Как се справиха вашите клиенти, партньори и вие с новата КОВИД19 реалност?

Ами, както за всички, и за нас това беше (и продължава да е) изпитание - и лично, и професионално. При нас проектите, които бяха отворени към този момент или напълно спряха, или трябваше да бъдат завършени много по-рано - всякакво прогнозиране и планиране отиде по дяволите!


Може би ще ви е интересно да споделя и един проект, който беше предизвикан от Ковид19 вълната.

Наши колеги от Белгия ни потърсиха с идеята да разработим проект за офис за 15-20 човека, който да може да се използва, както те казаха, “без ръце”.

Идеята беше да се направи концепция и конкретни решения за използване на офис среда, без да има нужда да се докосва каквото и било в нея.

Проектът започваше с отваряне на вратата през мобилно устройство, засичане на присъствието на всеки от екипа, персонализирани настройки за осветеност, температура и т.н. посредством NFC тагове и beacon-и. Дори кафе машината се пускаше през мобилно у-во и всеки можеше да си избере какво кафе, колко дълго, с колко мляко и т.н. иска.

Всички тези технологии ги има, те съществуват от достатъчно години, но идеята да се комбинират и интегрират по този начин, всъщност наложен от новите обстоятелства, беше различното в случая.


Как приемате конкуренцията?

Ами, положително :) По-конретно, смятам, че конкуренцията в нашата сфера и в България ще направи тези системи и решения по-популярни, по-търсени и по-достъпни.

Най-често клиентите ни задават два въпроса: ‘Това надеждно ли е?’ и ‘Това скъпо ли е?’. И двата въпроса са продиктувани от ниската популярност на тези системи. Това, разбира се е в най-голяма степен, наша вина - ние не сме ‘били камбаната’ достатъчно силно и ясно.


Това е другата тема, по която ни упрекнаха, че не сме ‘наред с главите’ - ние създадохме първия и единствен за момента център за сертифицирано обучение на системни интегратори в България - казва се ‘BlueKNX’.

Или с други думи, обучаваме си конкуренти! Вече сме обучили и сертифицирали над 50 души.

Но, погледнато с други очи, ние работим за популяризирането на тези системи - не само в България, между другото. Сещам се за поне 5 души, които не работят тук, а навън - използваха тези си умения и отидоха в други страни.


Какво планирате в близко бъдеще?

Много ми се иска да спомена голямата тема за устойчивостта, икономията на ресурси, използването на ВЕИ. Това е нещо, което органично е присъщо на процесите на автоматизация.


Ние се опитваме да го съчетаем и с нови концепции при строителството - имам предвид преди всичко стандарта Пасивна къща и NetZero сградите.

Много ни е интересна темата за дървените конструкции: CLT, Glulam и т.н. Работили сме по такива проекти в Италия и Германия и аз ги намирам за изключително природо-съобразни и щадящи. В България също виждаме, че подобни проекти вече се търсят - от друг тип дървени конструкции, но идеята вече е тук!


Иска ни се да убедим и хора от университетите тук - наши бивши преподаватели, а и колеги да мислим за съвместни идеи как да покажем тези технологии на хората, които са там.


Какво е посланието или съвета ви към читателите на списанието?

Да мечтаят! Сега си говорим за умни домове, така че - да мечтаят за техния си дом. Или къща, или вила, или хотел…

И да споделят мечтите си! Ще се учудят, колко лесно те могат да станат реалност!


Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.

0 коментара

Подобни публикации

Виж всички

Comments


bottom of page