През последните няколко месеца зачестиха запитванията за малко по-специфични застраховки. Това, което забелязвам е, че клиентите очакват нещата да се случат толкова бързо, колкото да речем при застраховка каско или гражданската отговорност. Това са стандартни застраховки и истината е, че буквално можем за няколко минути да сме готови с офертата, дори да сме издали и самата полицата.
Но когато става дума за малко по-специфични застраховки, тук времето от няколко минути е непостижимо. Да не говорим, че има и случаи, за които са нужни дори няколко дни.
Напоследък зачести търсенето на застраховка професионална отговорност за конкретната дейност. Ако тази дейност е професионална отговорност на адвокати, счетоводители и такива, които имат регламентиран застрахователен продукт, тогава да кажем, че ако и лимитите на отговорност са в рамките на тарифите на застрахователя, се случват сравнително бързо. Когато обаче е дейност, която няма специфичен продукт, ние влизаме в няколко казуса, които трябва да разрешим.
Първо трябва да намерим застраховател, който ще иска да застрахова въпросната дейност. След като намерим такъв, особено когато за първи път се сблъскват с конкретно юридическо лице, им трябва доста информация. Защото това са застраховки, които нямат тарифа, както е каското и гражданската. А там актюерите на база на попълнен въпросник-предложение и на база на всичките документи, които са съпътстващи застрахователната полицата, правят индивидуалното ценово предложение.
Наскоро при среща с мой клиент, който се занимава с организирането на събития съвместно с общините на отделните градове имаше сходен казус. На тези събития има музикална програма, има и атракциони. И когато общини са замесени, те изискват задължителна застраховка за тези атракциони, защото те се ползват предимно от деца и варианта от злополуки не е малък. А запитването от моя клиент беше да успеем за един следобед да му подсигурим застраховка.
Естествено, ние бързо пуснахме запитване към 5-6 компании и те всички отказаха. В рамките на деня намерихме компания, която желае да ги застрахова. Той попълни един въпросник-предложение, но съответно те не върнаха полица, а върнаха много голям списък с въпроси и документи, които изискват. Най-често тези документи са: ОПР и баланси за последните две години, проекто-договор, лимити на отговорност и това са документи, които първо трябва да бъдат набавени и на база на тях актюерите да изчислят премията.
Важно е да се знае, че когато търсим специфичен продукт и застрахователят ще носи отговорност за стотици хиляди левове, а някой пъти дори милиони, тогава е логично той да изисква документи преди да се съгласи да поеме риска. Ние като застрахователни посредници, а и застрахователните компании работят с лични данни и за да се стигне до застрахователния продукт, трябва да се предостави детайлна информация.
Моят апел към бизнеса е следния: В случаи на такива мащабни събития и проекти е нужно да се отдели повече техническо време. И да не се изпада в ситуация, в която бизнесът може да загуби обществена поръчка, само защото не отговаря на критерия - наличие на застраховка. Нужно е да си дадат достатъчно време, за да можем и ние да свършим качествено своята работа.
Гледайте цялото интервю с Емил Йонидов, за да чуете примера, който той дава за банковата гаранция:
Comments