top of page

Одит на интелектуалната собственост

Снимка на автора: Адвокат Диана ПоповаАдвокат Диана Попова

В дигиталната ера, в която иновациите са двигател на растежа, защитата на интелектуалната собственост е от ключово значение за постигането на конкурентно предимство и устойчив успех. Адвокат Диана Попова предлага услугата „Одит на интелектуална собственост и изготвяне на стратегия“, която е създадена да помогне на Вашия бизнес да идентифицира и защити своите скрити активи

Адвокат Диана Попова

Защо е нужен одит на интелектуалната собственост?

 

Често предприемачите не са наясно кои са обектите на интелектуална собственост, които притежават и как могат да ги защитят. Търговските марки, като фирмени наименования, слоганите, използваните цветове, домейна, етикетите, рекламните послания – всичко това е част от интелектуалната собственост. Когато не се погрижим за защитата ѝ, лесно можем да бъдем копирани, а дори и заличени от пазара от недобросъвестни конкуренти.


Какво представлява одитът и как протича?

 

Одитът протича на няколко етапа. Първият е представяне на пълна информация от клиента, посредством попълване на въпросник, с която да се установят всички защитени и незащитени обекти на интелектуална собственост. Вторият етап включва анализ на текущото ниво на защита на интелектуалната собственост и даване на препоръки за бъдещата ѝ закрила или подобрение на защитата. Третият етап е свързан с изготвянето на дългосрочна стратегия за защита.

 

1. През първия етап на одита се изисква информация за всякакви обекти на интелектуалната собственост, които клиентът притежава – регистрирани търговски марки, промишлени дизайни, патенти и полезни модели.

Предоставя се информация и за всички нерегистрирани обекти, които са част от изграждането на бранда – фирмени наименования, слогани, цветове, рекламни послания, банери, маркетингова стратегия, рекламни текстове, изображения, снимки и свързани с тях авторски права; домейни; софтуер; ноу-хау и търговска тайна. Прави се преглед на наличните лицензионни договори, договори с рекламни агенции, договори с партньори, трудови договори и използваните споразумения за защита на търговска тайна.

 

2. Анализът на текущото ниво на защита отговаря на въпросите кои обекти се нуждаят от защита, а вече регистрираните – от проследяване и мониторинг. По отношение на обектите, които не подлежат на регистрация, като авторски права и търговска тайна, се изготвя анализ и се дава препоръка за правните средства за защита, като, но не само:

·   Има ли нужда от регистрация на използвани елементи от бранда като търговски марки и дизайни;

·  Регистрираните обекти осигуряват ли пълна защита, нужно ли е териториално разширяване на закрилата, необходимо ли е подновяването на регистрациите;

·    Налични ли са сходни марки и дизайни на конкуренти и какви са правните действия за защита срещу тях;

·   Анализира се необходимостта от клаузи за NDA към договорите с партньори;

· Изследват се договорите с партньори, които съдържат клаузи, засягащи интелектуалната собственост и се изготвят препоръки за актуализирането им или съставянето на нови такива. Това могат да са договори с дизайнери, с рекламни агенции и др.;

·   Изготвя се анализ на използвания домейн, нивото му на защита и необходимостта от допълнителни действия;

· Прави се анализ на използваните в рекламните кампании цветове, шрифтове, графично оформление, рекламни послания, снимки и текстове – от една страна, дали тези елементи не нарушават чужди права, от друга страна – дали могат и дали следва да бъдат защитени с предвидените в закона средства.

 

3. Изготвянето на стратегия за защита на интелектуалната собственост включва конкретните стъпки, които следва да бъдат предприети за закрила на цялата съвкупност от права на интелектуална собственост, която дружеството притежава в дългосрочен план. В стратегията са заложени и препоръки за бъдещото развитие на бранда и как следва то да се случва съвместно със защитата на интелектуалната собственост. Дават се базови насоки при създаването на бъдещи рекламни кампании и планирането на нови марки и/или подбрандове, които да гарантират, че клиентът може успешно да защити правата си в нужните срокове.

 

Одитът на интелектуалната собственост е ключов инструмент за защитата, поддържането и цялостната стратегия за развитието на интелектуалната собственост. Той е задължителен за всеки предприемач, независимо от вида и размера на бизнеса.

 

 
 

Comments


© 2021 Фондация “Започни Млад” с ЕИК 206624841. Всички права запазени. Политики за поверителност.

Добре дошли на уебсайта на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841. Фондацията е ЮЛНЦ, регистрирано в България, ЕС и осъществява изцяло дейност в съответствие със своята мисия да насърчава и развива предприемаческата среда и талант. 

 

Мисията на Фондация “Започни Млад” е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж.

Получавай новини от Фондация "Започни млад"

Контакти:        support@bem.bg       +359 893 042 868        България

Моля имайте предвид, че всички споменати продукти и/или имена на компании са търговски марки ™ или регистрирани ® търговски марки на съответните им притежатели. Уебсайтът/фондацията няма никаква принадлежност и/или одобрение за/от тях – тези търговски марки се използват само за образователни цели като примери. Екипът ни извършва модерация преди да публикуваме, но все пак имайте предвид, че настоящият уеб сайт е създаден с образователна цел и не носим отговорност за резултати или пропуснати ползи. За повече информация по дадена тема, се свържете с нас. 

bottom of page