Здравейте, драги читатели! За мен огромно удоволствие да Ви представя днешния ни гост - Никола Илчев от eCommerce Academy. Искам да поговорим по темата, свързана със социалните мрежи. Има ли нещо в тях и извън стандартните неща, което е ново и което е хубаво хората да разбират?
- Да започнем оттам, че аз, като човек, който се развива в сферата на електронната търговия, винаги когато стане дума за социални мрежи, съм твърдял и съм поддържал тезата, че те всъщност са инструмент, чрез който човек си докарва трафик в онлайн магазина или там, където се намира неговия listing - това може да е marketplace платформа или може да е някакъв друг вид търговия.
Социалните мрежи служат за комуникации и за да докараш хората от друго място на място, на което трябва да се случи поръчката. Това е полезно и е добре, защото когато се довериш на една платформа, ако тя ти дава някаква опция да продаваш там, ставаш много зависим от нея. Както преди време имаше огромна възможност да се правят така наречените Фейсбук магазини, но по някаква причина Фейсбук реши, че този твой магазин не им харесва, на базата на някакви съображения, затварят го и оставаш без магазин.
От тази гледна точка винаги съм твърдял, че най-добре би било човек да поддържа свое собствено местенце в дигиталната среда, където да продава стоката си. Но в последните месеци и седмици се наблюдава как всички социални мрежи, а не само Facebook и Instagram, които знаем, че са най-популярни България, и най-използвани, започват да се насочват, по един или друг начин, към електронната търговия, като те ще използват различните инструменти в своите платформи.
Например, в Tiktok в профила на всеки създател на съдържание ще се появи един бутон наречен order center, с който хората ще могат да разгледат продукти, които са споделени там и да си ги напазарува.
Twitter обявиха шопинг възможност, а YouTube се комбинираха с Shopify, за да могат да направят live shopping платформа.
Между другото, live шопинга в Азия и на изток е изключително популярен, там микро и макро инфлуенсъри стоят по цял ден с телефона, представяйки някакви продукти. Ако някой не знае какво е live шопинг - това е, когато се показва продукт на live и през цялото време, докато той се демонстрира отдолу, вървят възможности и бутони да се закупи.
Shopify, които са най-голямата платформа за онлайн магазини, се комбинираха с YouTube и сега вече хората ще могат и в YouTube да пазаруват докато гледат.
Всички социални мрежи се ориентират към електронната търговия и аз съм много щастлив, че темата за електронна търговия става все по-популярна. Постоянно и отвсякъде чувам как някой иска нещо да прави в електронната търговия и това може само да ме радва, защото моята дейност от толкова много години е в ecommerce и разказвам на всеки как трябва да е в електронната търговия и ето, че дойде момента, в който всички щем, не щем, ще влезем.
- Това, което казваш за ТикТок, е много интересно, защото аз наблюдавам, че там много сериозно се наложи хората да стават "инфлуенсъри" и да започват да създават собствен merchandise - основно дрехи, козметика и така нататък. И реално това би помогнало на Тик-Ток да задържа все повече и купувачи, и инфлуенсъри.
- Може ли да Ви дам моята дефиниция за инфлуенсър и популярен човек, защото това за мен си две различни неща. В онлайн пространството има много популярни хора, има хора, които правят безброй много гледания от неща, които нормалните хора не приемат. Нека да не ги наричаме всичките инфлуенсъри, защото думата "инфлуенсър" идва от това да повлияеш на някого. И може да има човек, който има само 10 последователи, но който също да влияе на всичките 10. Ако има един човек, който успява да влияе на другите и да промени мнението, да ги провокира от "спящи" да станат бизнесмени, или пък от хора, които са необразовани, да посегнат към образованието - това е инфлуенсър, а не просто един популярен човек.
Исках да направя това уточнение, защото в България се свикна тези думи да се използват като синоними - популярна личност и инфлуенсър. Това за мен е обидно, защото аз възприемам себе си за инфлуенсър още отпреди да съществува тази дума, тъй като винаги съм успявал да вляза в мислите на хората в положителна посока.
- В България инфлуенсърството се представя именно с това обяснение - да имаш много последователи. Всъщност, всички социални мрежи се ориентират към бизнеса неслучайно, защото са разбрали, че за да задържаш хората трябва да има не само забавно съдържание, а и възможности за поръчване, нещо различно. Тези платформи започват все повече и повече да се ориентират в тази посока, да не печелят вече само от реклами. Предполагам, че ще има и някакви такси, ако се направи покупка през тяхната платформа?! Стават ли социалните платформи директна конкуренция на eBay и Amazon?
- Получава се малко объркване. Бих си позволил да препоръчам на читателите Ви книгата "Голямата четворка" на Скот Галоуей за Amazon, Apple, Facebook и Google, в които всъщност се разглежда скритото ДНК на тези компании. Тази книга е за хора, които искат да разберат повече за тези компании, как оперират, в какви посоки вървят и как разсъждават. Големият проблем е, че всички си мислят, че могат да направят всичко.
Социалните мрежи сега отиват към ecommerce, а същевременно големите мастодонти в сферата на продажбите като Амазон пък, избиват към инфлуенс маркетинга. Aко някой си направи труда да чукне amazon.com/live ще види, че в Амазон от години има опция за live шопинг, който е на база популярни лица или пък на лица, които стават популярни на базата на тази платформа. Те започват да препоръчват продукти и хората гледат и пазаруват тези продукти, като там всичко се случва на affiliate принцип - тоест, ако аз препоръчам един продукт и някой си го купи, процент от продажбата остава за мен и така нататък. Дали ще станат конкуренти един на друг и какво точно ще се случи никой не може да прогнозира, защото тези компании са толкова мощни и оперират с такива бюджети, че не се знае какво ще се случи.
Лично за мен е малко дразнещо как всеки се опитва да правим всичко и по-скоро печеливш накрая ще бъде този, който наистина успее да даде на аудиторията си това, което тя иска най-много. Щом социалните мрежи отиват в посока електронна търговия, значи аудиторията им това иска. Те са го установили чрез данните, които събират и в тази книга също пише как успешно тези компании събират нашите данни, от какво се интересуваме, в кого сме влюбени, кога си лягаме, кога ставаме и такива неща. Така че те много добре знаят какво искаме и щом отиват в тази посока, значи аудиторията това иска и какво ще се случи, само бъдещето ще покаже. Не смятам, че мога да прогнозирам.
- Честно казано, не мисля, че тези платформи имат и голям избор, защото ако 1 или 2 направят нещо подобно, третата няма как да не подходи различно, иначе ще започне да изостава, тъй като пазара вече е много динамичен.
- Понеже водим бизнес разговор, искам да обърна внимание на една социална мрежа, която сякаш изпуснахме да споменем, която към момента все още не се е ориентирала към шопинг - LinkedIn. Според мен тази мрежа е изключително интересна за хората, които искат да се занимават с бизнес и предприемачество, тъй като там е цялата световна бизнес общност и може да намериш всеки с неговата изключително подробна визитка за познанства и опит.
Не съм сигурен дали изобщо ще се ориентира към шопинг тази бизнес мрежа, но на всички хора горещо препоръчвам да обърнат изключително внимание на своите LinkedIn профили и на тази платформа, защото там е истинското място за бизнес.
- LinkedIn обаче, леко залита в HR вълна, тоест, в момента в България тази мрежа е място, където повече може да се намериш работа или служители, отколкото е ориентирана в посока правене на бизнес. За networking connection, знаете, има други платформи, които се ползват. Специално аз за networking използвам BNI, защото там е в световен мащаб, пак са много държави и дава огромни възможности, освен това се говори само за бизнес, не толкова за HR дейности.
- Доколкото знам BNI искат да си правят дружество, което е изцяло посветено на eCommerce.
- Има такова, което в момента се създава, а другото, което се прави, е онлайн и е изцяло за експорт, тоест, български компании, които искат да се развиват на международния пазар. Да, със сигурност дава много възможности, а също има страшно много плюсове. Разкажете ни сега какво става с наградите на eCommerce Academy Awards?
- Има няколко много интересни неща, които се случват в момента с наградите. На първо място е добре да кажа, че категорията ръчно изработени продукти си има самостоятелен спонсор, който дотира в момента през месец август 85% от таксата само на малки творци, които се занимават с ръчно изработени продукти и искат да бъдат малко по-успешни в онлайн пространството, и имат свои онлайн проекти. Тази компания се казва Gombashop и както казах те дотират и плащат 85% от таксата само през месец август.
Ако в аудиторията има хора, които са творци, имат онлайн магазин за ръчно изработени продукти, обаче са дошли на нашия сайт и са видели, че таксата е скъпа - вече не е за тях и те ще заплатят само 50 лв., а пък Gombashop ще плати разликата от таксата. Това е едната новина.
Едната категория си има спонсор, който иска да подпомогне българските творци. Другото интересно нещо, което се случва е, че от днес вече е активна кампанията на нашата есенна конференция eCommerce Academy Awards New Trends, свързана с наградите по такъв начин, че във втората й половина ще има три много големи дискусионни панела, в които нашето жури ще изнесе обобщена информация за това какви са най-добрите практики и най-често допусканите грешки от магазините, които сме оценили.
Магазините в конкурса към днешна дата са вече 85 и ние събираме едно огромно количество информация кой какви грешки допуска по отношения на SEO, на дизайн, на техническите параметри, на правните аспекти. Има доста пипкави неща и ми направи впечатление, че много от магазините спазват всички правни норми и рамки в България по отношение на клиентското обслужване и на маркетинга. Всичко това ще бъде обобщено и нашето жури ще седне, ще го коментира и обобщи като информация, която ще споделим по време на конференцията.
Тази информация ще бъде полезна, както за хората, които са участвали в конкурса, така и за тези, които не са, но искат да разберат наистина кои са най-често допусканите грешки, и най-добрите практики, защото, все пак, тези 85 магазина, или колкото са там, ще станат до края на регистрационния период, което е и една изключително добра извадка от българския и eCommerce бизнес. Последното нещо, което може би е важно да се отбележи, е, че през септември всички магазини, които са участвали на нашия конкурс и са заявили участие в категорията любим магазин на публиката, ще имат възможност да направят самостоятелни кампании, в които да поканят своите последователи и клиенти да гласуват за тях, като по този начин ние ще изберем любим магазин на публиката.
От моя гледна точка за магазините от една страна е добре да се похвалят, че участват в един такъв хубав конкурс, а от друга е още един повод да припомнят на своите фенове и аудитория за съществуването си, както е и един малко по-разнообразен начин да комуникират с тях.
- На мен много ми допадат този конкурс, защото участвайки в него, участниците получават добавена стойност, те буквално имат професионално обучение за това как да си подобрят магазина. Получават и реклама пред подбрана и качествена аудитория плюс потенциални нови партньорства. Рекламата, която виждам като най-ценна, е нетуъркинга, който ще се получи между всички участници и журито, които също не са малко, около 60 души.
- Те са над 60, но ако влезе някой на сайта ни, няма да ги види всичките, защото по стар български обичай конкурса ще свърши и ние тогава ще получим някои от снимките и информацията за журито. Просто има някои хора, които предпочитат да си свършат работата, оценявайки магазините, отколкото да се занимават с административна дейност, изпращайки ни кратка визитка и снимка, за което не ги съдя.
- За финал какъв е Вашия призив към аудиторията ни?
- Тъй като ние вървим към края на регистрационната форма на курса, ако сте пропуснали конкурса, то не пропускайте да бъдете част от конференцията, която ще проведем на 6 октомври в София, защото програмата ще продължи три основни неща. Първото нещо, което ще предложи, е една демонстрация на Live shopping even , по каквито цяла Азия е луднала и в момента това нещо се измества и в западна Европа и Щатите.
Live шопинга е нещо, което става все по-популярно и ние искаме да покажем как се случва в България, да дадем на хората съвети как да го приложат за своя бизнес.
Вторият акцент на конференцията са лекциите, като половината от тях са на английски с международни лектори 4 или 5, като от петия в момента чакаме потвърждение. Единият е от една големите компании, които се занимават с персонализация на онлайн магазините, а това означава всеки потребител, който влезе в онлайн магазина, да получи свое уникално преживяване на база предходни свои търсения и въобще продукти, които е гледал. Ако аз и вие влезем в един и същи магазин днес и гледаме различни неща, следващия път, когато го посетим - този магазин, който се показва при вас и този при мен, ще бъдат коренно различни, защото ще са базирани на предходните ни търсения. Това е компанията Segmentify с представител Kен Кондон.
Другият е Рафаел Берти който е от Дания, но е бразилец по националност, управител на огромна дигитална агенция, помагаща на Амазон бизнеси, като и Амазон ще бъде засегнат като продажби в нашата конференция.
Третият човек е представител на eMAG marketplace - това е българският marketplace директор Разван Бланита, който ще ни разкаже и покаже как да продаваме всички marketplace пазари на eMAG, като те скоро очаква да отворят и още един.
Ще имаме и един човек на име Матей, родом от Хърватска, който ще говори малко повече за това как можем да правим трансгранична логистика лесно и удобно. Петият още не е потвърден и не мога да го кажа.
Вече споменах за втората част със съдържанието, базирана изцяло на информацията от наградите, но искам много да акцентирам върху третия стълб, на който се опира нашата конференция, именно партньорските възможности и въобще експото, което ние ще направим, защото там ще има над 16 щанда на партньори, ще имаме румънски ъгъл, разбирайте място, на което ще има няколко румънски компании, които ще дойдат. В момента преговаряме и с гръцки партньори да направим и гръцкия ъгъл.
Тоест, ние ще направим в България едно мини международно събитие, на което всеки, който има интерес да продава в Гърция, Румъния или на други пазари, да научи малко повече нови неща, да направи магазина си малко по-добър, да завърже нови контакти.
- Има ли свободни щандове, ако някои български брандове искат да да изложат свои продукти?
Ще намерим, ако е много настоятелен и ми се обади и каже "там съм, имам огромно желание". Всъщност ще издам една тайна, че тези дни ние ще се чуем с всички хора, които са участвали в конкурса, защото както вече казах ние искаме да помогнем на тези хора всячески и ние ще се чуем с всички наши кандидати и ще ги поканим те да участват в конференцията, не просто като зрители ами като рекламодатели без да ги караме да си плащат за реклама, но ще ги поканим всичките да участват по различен начин, всеки според възможностите си. Ако някой има възможност да направи нещо по-голямо, добре дошъл е да направи нещо по-голямо. Пак казвам,че това няма да е свързано с допълнителни средства, а ние просто искаме да ги ангажираме и да им дадем още нещо, заради това, че те са проявили смелост да бъдат част от eCommerce Academy Awards.
Къде ще бъде това събитие?
Събитието ще бъде в София в международно бизнес училище в района на Парадайс център. Изключително готина зала за събития, изключително голямо и просторно фоайе с възможност за много щандове и Експо, изключително готина изнесена външна градинка в която ще си направим обедния и вечерния коктейл. Пропуснах да кажа, че ще има награди за участниците и една специална игра. Гостите ни ще си тръгнат с много контакти, много подаръци и с много приятни емоции.
Колко души очаквате?
Около 200 човека сме предвидили да има. Ще бъде тесен семеен кръг
То е една сватба не много голяма, въпроса е кой ще оженим , но на място ще видим. Надявам се да има места или вие сега го обявявате?
Ние го обявяваме в момента, но хората които редовно ни следят вече са се записали. Ние сайта си го подготвяме като никога не работим в тестовата среда, а винаги сайта си го разработваме през цялото време и винаги е видим. Разбира се за едно събитие винаги продажбите тръгват, когато го обявим широко в социалните мрежи, но винаги ме изненадва, че докато не си работим по сайта, в момента когато обявим билетите да са активни винаги има хора, които си купуват и има близо 15 билета продадени преди да сме обявили събитието. Просто имаме хора, които ни се кефят.
Никола, много ти благодаря за този приятен разговор. Аз се присъединявам към твоя призив и наистина смятам, че бе изключително полезен. Пожелавам ти успешен ден и до скоро.
Comments