За нас е невероятно удоволствие да разговаряме отново с Никола Илчев от eCommerce Academy.
- Добре дошли, Никола!
- Привет. Аз вече се чувствам съвсем удобно, дори и в каналите, в които Вие правите интервюта, все едно са си мои канали. - Днес ще си говорим по една много интересна тема! Аз също изповядвам абсолютно същата философия, но преди да отидем към нея, да поговорим за това колко бизнеса има записани в състезанието, за което споменахме и в предварителния ни разговор?
- В състезанието, тоест в курса, който провеждаме от eCommerce Academy Awards, към днешна дата вече има записани 70 магазина. Това е статистика на буквално месец и 20 дена, след като конкурса бе обявен. До края на записването има още два месеца и 10 дена и аз няма да крия от Вас, и ще кажа, че ние си бяхме поставили една скромна цел - да имаме между 80 и 100 магазина, регистрирани при първото му провеждане.
Много сме близко до това да постигнем целта си и това ме радва изключително много. Хората, които ме познават, знаят, че аз няма сега да тръгна да се напъвам и да си преизпълнявам целите хиляда пъти. На нас ни трябва да валидираме тази първа година, че всичко е наред, че хората са доволни, че разпознават този конкурс, като място, където могат да се изявят и да покажат магазина си. - Значи, доколкото разбирам за месец и половина Вие сте направили 70 регистрации. На 31-ви август ли затваряте регистрациите?
- Да, края на август приключваме, след което започва още по-интересната част. За тези, които не са разбрали, през месец септември всеки от магазините, който е кандидатствал при нас, има възможност да направи самостоятелна кампания, в която да покани своите последователи, клиенти, фенове и приятели да гласуват за него.
Всеки един магазин при нас си има собствена страница със собствен url, на която ще има възможност да проведе кампания, като по този начин, след гласуването, ще излъчим така наречения "Любим магазин за 2022 година на публиката".
Това не е магазин, който е оценен от нашето жури. Сега може да се случи така, че магазин, който е оценен много високо от нашето жури, да спечели и награда в собствената си категория, и този да стане любим магазин на публиката. Това ние не можем да го кажем, защото всичко там зависи, наистина, от броя гласове, които ще натрупат хората, като предварително искам да кажа на всички, че злоупотреби не може да има. Постарали сме се да направим така, че един човек да може да даде един глас, а не както в близкото минало знаем, че се е случвало по конкурси - хората да гласуват някак странно.
- То не е само в близкото минало, но нека да запазим позитивизма. Можете ли да ни кажете поне някакви бизнес сфери, които са се записали? Какво продават бизнесите, които участват в конкурса?
- Да, веднага ще Ви кажа и не само - ще Ви кажа и кои са бизнес средите, които са се записали към момента, които, между другото, са видими на сайта. Ноима и няколко изненади, които изненадват и лично мен.
На първо място, трябва да кажа, че имаме най-много записани кандидати в категорията "спорт, отдих и хоби". Има изключително много спортни магазини, магазини, които продават спортни уреди, уреди за различен тип спортове на открито, тротинетки и всякакъв тип електрически неща. Това ме изненада. Очаквах да има повече магазини, които ще се запишат с търговия на дрехи и обувки, тоест категория "лайфстайл", но към настоящия момент тя изостава.
Втората най-пълна категория са детските стоки, които, между другото, много магазини за детски стоки от различен тип - от играчки, през дрехи, през различен тип аксесоари
Изненадващо за мен е, че няма много кандидати в "дом, градина, ремонт и мебели". Това е нещо, което ме изненада много, очаквах там да има малко повече, но пък електроника много има, въобще магазини за компютри, за гейминг аксесоари, за домашни потреби.
Все още не са отключени 2-3 категории, свързани с продажбата на дигитални продукти и услуги. Цитирам по памет. Всеки може да отвори и да погледне, но мисля, че там все още нямаме и все още не сме отключили категорията, тоест нямаме достатъчен брои кандидати в нея, за да я отключим и да бъде разглеждана - това е категорията за ръчно изработени продукти. Така че, ако след аудиторията на "Български предприемач" има хора, които се занимават с ръчно изработени продукти, горещо ги приканвам да се включат, няма много кандидати там и имат голям шанс да спечелят.
- Проблемът с ръчно изработените продукти е, че повечето хора, които се занимават с такъв бизнес, нямат сайтове, съответно и магазин. Затова ще се радвам, ако може, дори и да не е в този конкурс, да запалим тази вълна и повече хора от тези креативни личности да създадат онлайн магазини, с които следващата година да могат да участват. Искам да Ви попитам дали са повече услугите или са повече продуктите?
- Повече са продуктите, със сигурност. Наистина, електронната търговия, в големия си процент, винаги е била място, където се продават повече продукти, както и търговията като цяло. Добре знаем, че огромното количество от търговията и стокооборота, всъщност, се състои от физически продукти.
Причина да няма много услуги е, че или ние не сме открили такива, за да ги поканим, или те не виждат причината. Аз ще дам един пример - вчера решихме да направим един лайв, в който направихме SEO одит, тоест един такъв, какъвто журито би направило по време на самия конкурс на оценяването на даден кандидат, ние го направихме на една медия, която продава абонамент. Това си е чист продукт, тоест услуга, но медията си има checkout процес, има си възможност да си заплатиш, да си вземеш продукта, разбира се, не на ръка, а да го получиш по email - login и парола, но много хора ми писаха: "Ама защо му правите одит на това. Това не е магазин".
Ами да, ама е магазин, по смисъла на дефиницията за електронен магазин, при положение че си има checkout, има си количка, в която можеш да добавиш абонамент, дигитална книга и какво ли още не. Това си е чист магазин, просто може би хората не го възприемат като такъв, като електронен магазин, затова и вероятно някои услуги все още не са взели решение да участват при нас.
- Най-вероятно и самите те не се възприемат като електронен магазин?! Всъщност, Вие сте прав, че има ли един сайт checkout, той си е електронен магазин.
- Може ли този сайт да ти вземе парите, по един или друг начин, той е електронен магазин.
- Това са много хубави новини и съм изключително щастлив, когато наши партньори успяват, и то успяват много преди крайния срок. Честно казано, повечето от Вас го правите и това вече не е новост за нас. Така, освен всичко друго, вдигаме стандарта, а успеха при нас ще бъде една перманентна нова летва.
- Аз съм на мнение, че не трябва да се свиква с успеха. Искате ли да ти кажа защо? - Аз щях да Ви кажа нещо, обаче ще изчакам Вие да ми кажете...
- Ами, според мен човек не трябва да свиква с успеха, защото ако има прекалено дълъг период, в който той е постоянно успешен и няма падове надолу, той губи реална представа за случващото се, и започва да чака следващия успех, и следващия.
Аз поне в живота си не съм виждал някой, който да има непрекъснато постоянен възход във всяко едно отношение, във всеки един аспект на живота.
И прекалено дългото време на израстване без никакви сътресения води наистина да откъсване от реалността и може да се получи много шокиращо в първия момент, в който ти срещнеш по-сериозно препятствие, което не може лесно да преодолееш, което те кара да започнеш да се съмняваш в себе си и в успеха като цяло.
Според мен може да се получи много драматично за някого, ако дълго време не е срещал неуспех и от тази гледна точка аз по някой път така се поставям в неравностойни ситуации, за да мога да се провокирам, за да не успеят да ме "удрят"от време на време, за да мога да се приземявам. - Миналата седмица бях командировка в София и жената, с която имахме среща, Маргарита, ми каза нещо много интересно точно в тази връзка - че най-доброто пожелание, което може да се направиш на един човек, е: "Пожелавам ти много щастие и щипка тъга, за да може да оценяваш щастието". Успех и щастие не могат да бъдат оценени, ако няма неуспех и малко нещастие, за да може да се приземиш, да видиш и да оцениш малките неща в живота, защото, в крайна сметка, те са супер важни. Неща като добра комуникация с някого, това да намериш някого, с когото да можеш да говориш по качествени теми, да направиш хубави продажби, добри партньорства... Ще Ви задам директно въпроса - можете ли за месец и половина да постигнете тези резултати, ако сте сам?
- Не. Категорично не е краткия отговор. - Кой Ви помага? Защото това видео е за хората, които ти помагат.
- Точно така. Много са хората, не са един и двама. На първо място, без да ги приоритизирам, просто започвам да ги изброявам по ред на номерата, в който ми хрумват, а не по-важност. На първо място са основните партньори на конкурса Office1, които вероятно всички хора познават, тъй като Office1 работят с почти всички бизнеси, трудно може да се намери такъв, който да не работи с тях, както се казва, да не си е купил един топ хартия.
Втората компания, която също е в тази по-звездна петица, защото те са пет основни партньора, които ни помагат по много начини, са Speedy, които също нямат нужда от представяне. Това е един от най-големите куриерски оператори в България.
Delta.bg, които са хостинг компания и също са едни от най-големите на пазара, са третият по-голям партньор.
Един платежен инструмент Settle, които, между другото, тази година застават зад почти всяка наша инициатива и явно много ни харесват, искат да достигнат до нашата аудитория.
Последният в тази група от по-големите ни партньори, са Netinfo. Цялата им медийна група, благодарение на която, всъщност, всеки един кандидат, който кандидатства мигновено с подаването на своята кандидатура и със заплащането на таксата за конкурса, получава от нас едни въпроси, които след това се превръщат в интервю и отиват в медийната група, като по този начин той автоматично получава реклама, която сега няма да казвам колко би струвала, ако отиде да си я заяви сам.
Оттам нататък започваме с други партньори, които под една или друга форма ни помагат. Тук искам да поставя мигновено журито, които са представители на различни организации, няма да да ги изброявам, защото те вече наброяват над 60 човека, но искам да изкажа огромни благодарности към тях.
Това са едни страхотни хора, измежду които няма човек, който да ми каже "дай да си помисля, ще видим, ще ти кажа после". С всеки един от тях, само докато проведа по един телефон разговор от две-три минутки, и докато покажа за каква идея става дума за тоя конкурс, казва: "Там съм. С какво да помагам? Давай да се включваме".
В началото, докато изготвим критериите за оценка и изготвим всички детайли около конкурса, правехме едни безкрайни работни срещи, беше много изтощаващо, както за мен, така и за тях, сигурен съм, но никой не се е оплакал. Те са страхотни хора и страхотни професионалисти, които дадоха много добри идеи, когато правихме критериите и към днешна дата те вече оценяват различните сайтове, които им се подават от моя екип и съм сигурен, че накрая финалния резултат ще бъде страхотен.
Върху тях пада и голямата отговорност не само да оценят сайтове, а и да дадат обратна връзка, което, разбира се, е най-ценното за един онлайн магазин, защото това е един своеобразен одит, който всеки един онлайн магазин получава. Тази обратна връзка трябва да е изключително коректна и премерена по отношение на това каква препоръка ще дадеш, за да не се окаже, че се опитваме да направим добро, пък поръчваме нещо, което всъщност още повече ще закопае магазина, или ще създаде някакви проблеми на база тази препоръка.
Имаме и медийни партньори. Всички са посочени на сайта. Не искам да ги изброявам, за да не направя пропуск. Всеки кандидат, който подаде кандидатура и влезе в конкурса, има право впоследствие да изпрати един свой делегат на церемонията по награждаване. На тази церемония ще бъдат всички наши медийни партньори, каквито сте и вие от "Български предприемач". Там ще бъдат и нашите партньори, който индиректно подкрепят академията. Ако не заради обратната връзка, ако не заради рекламата в медиите, ако не за одита, които ще получат, то най-малкото заради хората трябва да участват в този конкурс, и възможността после да бъдат на едно място със света на този eCommerce бранш, където ще бъдат всички най-добри магазини, доставчици на услуги, партньори.
- Всъщност, това е един от най-добрите инструменти за правене на бизнес в днешно време - качественият networking. Но да се върнем малко към журито, защото е изключителен престиж да си жури в eCommerce Academy Awards - класацията за най-добър електронни магазин и със сигурност си заслужава участието!
- Освен всичко друго, ние се грижим и за нашето жури. То също ще бъде на финалната церемония, така че ако някой иска да направи с тях networking, също ще има възможност. Но ние сме взели решение да направим интервюта и различен тип репортажи за всеки един от нашето жури, които също да публикуваме в медиите.
Това е най-малкото, което можем да направим - да им дадем една допълнителна трибуна и всъщност, дори взехме решение, когато ги интегрираме, фокуса да не е върху конкурса, а през тяхната експертиза да научим хората още веднъж на нещо ново и полезно.
- Добре, значи имате основните 5 партньора, които са ви и спонсори, и журито Ви наброява над 60 човека. Колко са медийните партньори?
- Над 10 са медийните ни партньори. Имаме блогъри, влогъри, инфлуенсъри, които разпространяват информация за нас. Доста хора ни помагат. Някои дори казаха, че ще помогнат без да искат нещо в замяна, просто защото инициативните, които имаме винаги са чудесни и искат да помогнат на добра воля.
- Аз съм резултатна личност и човек, визуализиращ резултатите, цифрите. Това да видя нещо материализирано накрая, е много важно за мен. Всъщност, целта на този разговор беше да покажем резултатите към момента - имаме над 70 участника и близо 100 човека, и организации, с които се грижим заедно този конкурс да бъде проведен качествено и да завърши успешно. Това означава, че към момента има ангажирани над 200 организации и личности, което никак не е лесно от гледна точка на координацията. Не всеки може да събере толкова хора и ги обедини в една кауза и да каже давайте да действаме.
- Искате ли да Ви кажа къде е физическата част в тази цялата онлайн активност?
- Да, разбира се, кажете ми, моля!
- В голямата награда, която ще получи всеки победител във всяка една от 12-те категории, а именно епизод от поредицата "Зад кулисите на онлайн бизнеса", където ние, аз и моят снимачен екип, който не е гледал поредицата до момента, да влезе в нашия канал да напише "зад кулисите на" и ще му излезнат сериите със "Спиди", Office1, OLX, CloudCard, Emag и с още много хора.
Всъщност, след като идентифицираме победителите, след оценките на журито, ще отидем и ще заснемем техния бизнес, и ще го покажем. Защото много хора, наистина, не си дават сметка, че зад един електронен магазин или сайт, стоят хора, които отговарят на телефона, пишат имейли, правят фактури, опаковат продуктите, проверяват ги в едни големи складове, в които има механизация, която ги транспортира насам-натам. И понеже съм сигурен, че хората наистина не си дават сметка, преди няколко години се роди идеята за "Зад кулисите на онлайн бизнеса".
Ако ми позволите ще направя едно отклонение - сега ние подготвяме нов сезон, а до момента има два реализирани, с по 6-7 серии, подготвяме и пореден, който ще бъде уникален. Той ще започне след награждаването на 5-ти октомври.
- Много е трудно да си дадеш сметка колко души работят, за да може един проект да бъде създаден. И целта на този разговор е да покажем точно това. Наистина е хубаво, когато човек може да надникне зад кулисите и зад завесите, в склада на даден бизнес, на една индустрия, за да види какво всъщност коства на една организация да създаде даден продукт, да го предложи и достави на пазара. Много се радвам, че се включихте в списанието, защото чрез Вас и тези разговори, ние показваме каква е тайната на онлайн индустрията като цяло!
- А аз съм много приятно изненадан! Ще ми позволите да се върна малко назад към рождения ден на "Българския предприемач", който беше наскоро, тъй като бях поканен на това събитие. Там срещнах, както много хора, които познавам, така и много, които ми направиха приятно впечатление. А обикновено, когато съм ходил някъде, където, занимавайки се с електронна търговия, обичайно репликите са: "Ей, ние така си мислим да направим онлайн магазин, обаче още се чудим".
В тази връзка съм много приятно изненадан, защото хората, които бяха на това парти, имаха онлайн магазини, на различно ниво, по-мънички, някой по-слаби, други доста развити, няма значение, но имаха. Щастлив съм от това, дори и да не им вървят тези магазини, защото на практика нямам наблюдение.
Когато видя един магазин, той може да е най-хубавият на света, но да не продава, и обратното - може да е най-грозният на света, но да продава много. Аз нямам представа колко точно са добри, но това, че те са тръгнали в тази посока, показва, че тези хора мислят напред, развиват се, искат да продават, искат да завладяват нови територии и нови пазари. Може само да ме радва, че има такива хора. Не са се записали в конкурса повечето, които срещнах, но ще ги доагитираме чрез такива видеа, предполагам.
- Да, може и директен подход, силно агресивен, да се използва. Искам да Ви кажа, че всъщност списанието "Български предприемач" е събирателна основа за такива напредничави хора, които са по-различни, искат да успяват или вече са успешни, и наложени до голяма степен на пазара. Не се учудвам, че сте приятно изненадан, защото знам, че компанията на български предприемачи, които са в списанието, са наистина много качествени, а също и бизнеси, на които човек си заслужава да обърне внимание, включително и Вие. Радвам се, че го отбелязвате като факт!
- Абсолютно откровен съм. Не искам да фамилиарнича, това не е платена реклама. Аз Ви го казах, че наистина бях изненадан. Всеки, който се представяше, казваше: "Това може да го намерите в нашия онлайн магазин". И жена ми, с която бяхме на партито, ме поглежда при всеки човек, защото тя, когато чуе "онлайн магазин", винаги поглежда към мен. Бях изненадан и реших, че Вие сте ги инструктирали така - че "Никола Илчев ще бъде тук и е много важно да казвате, че имате онлайн магазин". - Не. Бяхме предупредили само Ники Илиев за Вашето идване. Много ми беше приятно да си поговорим. Разговорът следващия път ще е за нещо, което ще бъде изненада за аудиторията ни. До нови срещи!
Comments