Здравейте! Разговорът ни днес е с една много интересна личност с интереси в автомобилната индустрия. Ще го оставим да Ви се представи по-добре в най-добрата си светлина.
Разкажете ни малко повече за себе си и за същността на Вашия бранд? Както и защо решихте да се занимавате точно с това?
Казвам се Радослав Маринов и съм мениджър ключови партньорства в Top Rent A Car България. Част съм от екипа вече от над 5 години, но имам поглед над развитието на компанията много преди това. Ние сме национална компания за отдаване на автомобили под наем. Работим успешно, както в туризма, с хотелиери и туроператори, така и в услуга на българския бизнес, и обикновения потребител.
Стартирахме бизнеса през 2003 година, идентифицирайки нуждата от рент-а-кар услуга с прозрачни условия и надеждно обслужване. Започнахме работа с автопарк от 15 автомобила в град Варна и с фокус върху туристите по Черноморието. През 2006-та година отворихме офиси по ключови летища в страната и започнахме да се конкурираме с международните рентакар фирми. Същата година основахме и дъщерния ни бранд Top Lease, който предлага оперативен лизинг.
През следващите години на бурен растеж броя на персонала надвиши 100 души, офисите станаха 12, а автопаркът достигна 2000 автомобила.
Основната ни цел винаги е била да предлагаме изключително качествена услуга на световно ниво. Отделяме особено внимание на измерването на клиентската удовлетвореност и нейното подобрение. Успяхме да станем #1 оценена компания за коли под наем в България според световните платформи за оценяване като Google, Trip Advisor, Trust Pilot и Review Center. И към края на 2021-ва година сме безспорен лидер на пазара с 45% пазарен дял, според независимото проучване на Euromonitor.
Защо в България?
Ние имаме ключово място за туризма на България. Услугата, която предлагаме, играе ролята на ключово или свързващо звено с останалите основни дейности, обслужващи туристите, които пребивават в България. А именно Летище – Хотели – Забележителности – Плажове – Заведения – Търговски центрове.
Ние сме средството или инструмента, с което туристите могат да достигнат и до най-отдалечените забележителности в България, и по този начин да видят много повече от нашата история и природа, отколкото може да се види в един мега комплекс, като Слънчев бряг, например. Ние помагаме на туристите да разгледат заобикалящите ги исторически и културни забележителности, да посетят нови ресторанти, градове, търговски комплекси и най-важното - да внесат повече нови средства в българската икономика. По този начин бизнесите имат възможността да вдигнат нивото на услугата, която предлагат и да станат още по-атрактивни за бъдещите туристи. Така ние помагаме на колелото да се завърти на по-бързи обороти и да направим повече хора доволни от пребиваването си в България и съответно дълго време да разказват на своите приятели.
Ние не предлагаме просто коли под наем, а даваме ключа към това хората да създадат незабравими спомени и да искат отново да се върнат тук.
Кое е най-голямото предизвикателство, пред което сте се изправяли?
Несъмнено това е Ковид-19 кризата от пролетта на 2020-та година. Световната пандемия постави пред изпитание огромна част от бизнесите в туристическия бранш и тези с неефективни процеси фалираха или бяха принудени да съкратят голяма част от персонала си. Ние вярваме, че истинските лидери се раждат в трудни времена. Погледнато през призмата на времето, виждаме, че Ковид кризата е била просто едно предизвикателство, което ни позволи да оптимизираме вътрешнофирмените ни процеси. Като фирма успяхме да запазим работните места на персонала си и дори с през 2021-ва година, през летните месеци да постигнем оборотите правени през 2019-та година преди пандемията.
Как се промени бизнеса след Ковид 19? Преди настъпването на пандемията туристическия бранш беше свикнал да оперира с ранни резервации и планирането на заетостта не представляваше трудност. Пандемията промени потребителските навици и направи хората по-спонтанни. Голяма част от тях започнаха да предпочитат last minute резервации, поради риска от налагане на противоепидемични мерки в съответната страна. Това ни принуди да бъдем по-гъвкави и да можем да отговаряме на търсенето по-динамично. Корона кризата изненада изключително много туризма по целия свят. Повечето от рентакар компаниите по света и България подходиха много предпазливо към ситуацията и не успяха да се възползват от новооткрилите се възможности. В Top Rent A Car съзряхме възможността да направим услугата, която предлагаме, още по-устойчива и да се обърнем към целева аудитория, която до преди няколко години беше подценявана и пренебрегвана от повечето фирми в бранша. Става въпрос за българските граждани и техните нужди за автомобили под наем. По този начин диверсифицирахме аудиторията, към която предлагаме нашата услуга и успяхме да намалим зависимостта ни от чуждестранните туристи. Така успяхме да осигурим заетост на автопарка и нашите екипи, дори в ситуация, в която пътуванията бяха преустановени. Една от предпоставките да бъдем по-малко повлияни от ситуацията и да успеем да пренасочим усилията си толкова бързо, е, че много години преди това ние развивахме и другите сегменти от нашия бизнес. Става въпрос за услугите към бизнеса, свързани с лекотоварната ни гама и оперативния лизинг на автомобили. В кризисни моменти, като въпросния, правилните стратегии за устойчив бизнес са ключови.
Как приемате конкуренцията?
Конкуренцията е здравословна за бизнес екосистемата - държи фирмите извън зоната на комфорт и “нащрек”. Но нашата стратегия няма много общо с останалите фирми на пазара, ние не се влияем от това те какво правят и чертаем свой собствен път, това е и причината да сме пазарен лидер.
В днешно време можеш да постигнеш много повече, ако се съсредоточиш в своя собствен “коридор”. По проучване на Euromonitor International* за 2021 година, Top Rent A Car е на първо място по пазарен дял с 44.5%. В Европа сме може би единствената държава, в която локален лидер е национална компания, а не някой от интернационалните рентакар гиганти. Причините за това са безкомпромисните ни стандарти при качеството на обслужване на нашите клиенти. Ние сме най-високо оценяваната рентакар компания в България според международните рейтинг платформи: Google, TrustPilot, TripAdvisor и ReviewCenter.
Лоялността на нашите клиенти е висока – 96% от тях използват нашата услуга повторно. Също така мрежата ни от офиси ни дава възможността за национално покритие на услугата, което отново предлагаме на пазара единствено ние.
През годините сме работили много усърдно върху грижата за клиента. Екипът ни е много добре обучен, винаги усмихнат, с униформа и работещ по високи фирмени стандарти. Нашият кол център е готов да помогне на клиентите ни денонощно.
Какви са плановете Ви за 2022-ра?
През 2022-ра година искаме да увеличим с около 20% автопарка ни, като същевременно добавим още електромобили към него. Вярваме в "зеленото" бъдеще и активно се подготвяме за преминаването към споделената мобилност, 90% от автомобилите ни са на под 1 година и отговарят на най-високите европейски стандарти за вредни емисии. Също така обновяваме изцяло онлайн партньорската ни система, с която нашите партньори ще могат бързо и лесно да правят резервации за клиентите си. Целта е да се вдигне процента на завършените онлайн резервации, с което да увеличим и нашите и техните приходи. Това ще подобри значително работата с тях и ще ни позволи да увеличим партньорската ни мрежа. Дългосрочно ще продължаваме да вдигаме нивото на услугата и нашата репутация.
Какво е посланието Ви към читателите на списание “Български предприемач”?
Бъдете гъвкави и не се плашете от нови възможности! Когато задухат ветровете на промяната, някои хора строят стени, а други - вятърни мелници. Всичко, което се случва около нас, ни показва, че трябва да бъдем адаптивни към промените и непрестанно да учим нови неща и да се развиваме. За да може един бизнес да е устойчив в трудните моменти, то той трябва да има здрави основи.
Comments