Днешният ни разговор е с Полина Tоскова, с която ще си говорим за картовите плащания и победителката от последния "Започни млад" в Бургас, получила и подарък от myPOS - тяхно ПОС устройство с интересна и по-различна дигитална функция.
Здравейте, Поли! Благодаря Ви, че приехте поканата за интервю днес!
Здравейте! И аз благодаря за поканата.
Ще ни разкажете ли малко повече за това как избрахте да дадете точно този подарък на победителите от Бургас? И също малко повече за самия ПОС.
Много различни идеи имаше на "Започни млад" в Бургас. Много ни харесаха младите хора, които представят различни решения. Защо избрах тази компания Healthy and tasty конкретно? Защото те бяха наистина най-близо до реализиране на своята идея. Изключително работещ модел.
Считам, че по нашето крайбрежие е необходимо да има здравословна и вкусна храна, която да може да си вземеш. Те много добре представиха проекта си и като стратегия, и като развитие и аз вярвам, че наистина биха реализирали тази тяхна каравана идея. Всъщност, myPOS подкрепя именно тези млади предприемачи, особено в сферата на дейността, в която те ще оперират - ресторантьорството.
Това е един от бизнесите, които най-често избира нашите решения. Терминалът, който реших да им подаря, е наистина ново решение на нашия пазар. Преди няколко години стартирахме с този терминал, защото дава възможност да се приемат картови плащания навсякъде. Той е мобилен, изключително малък и компактен, и да, има една функционалност, която го прави еко friendly - тоест, той не печата хартиени бележки.
От няколко години в цяла Европа, и не само, картовата бележка, тоест, бележката от ПОС терминала, не е задължителна. По този начин ние даваме възможност нашите търговци да изпращат бележката от ПОС терминала на клиента на sms или на имейл.
Чудесна идея! Това е много природосъобразно, каквато е и идеята на Healthy and tasty. A ние днес, всъщност, си говорим малко повече за това как картовите плащания увеличават клиентите на бизнеса. И в тази връзка - кои са бизнесите, които избират да работят с ПОС терминал, по-специално с myPOS? Разбрахме, че по-голямата част са ресторанти.
Клиентите ни са различни и не можем да кажем кои точно, но мога да спомена някои от индустриите и вертикалите, за които представляваме сериозен интерес, защото ние самите, като потребители, искаме да плащаме с карта. Примерът със заведенията и ресторантьорите е именно такъв, защото много често ние излизаме само с банкова карта, нямаме пари в брой и тази тенденция се увеличава все повече. Мога да кажа дори, че Covid, колкото и странно да звучи, повлия за това хората да носят по-малко пари в себе си и повече банкови карти.
Това е едната индустрия, следващата е тази, която доказано увеличи приходите на търговците - това са бързо оборотните стоки. Ако се замислите, и Вие самата, когато влезете в кварталното магазинче с налични 20 лв., знаете, че имате ограничена кошница, която да напълните с тази сума. Ако обаче, разполагате с банковата си карта, ще си позволите и повече неща. Така, чисто психологически, ще сте свободна да пазарувате повече и да харчите повече. Да, като излезете от магазина, осъзнавате, че сте влязла за две неща, а сте купила 10, но в същото време именно това помага на бизнеса да прави приходи от своите продажби - това е един от най-големите сектори. Когато стартирах, още през 2007-ма, това бяха най-успешните търговци, които пожелаха да използват картовите плащания. Разбира се, retail магазините, които препродават дрехи, обувки, аксесоари - там ситуацията е почти аналогична. Влизате да разгледате и много често правите спонтанни покупки на неща, за които не сте мислили предварително.
Следващите, които ще спомена, това са услугите, защото такива ние започнахме да плащаме все по-често. Да отидете да си оставите дрехите на химическо чистене или пък да извадите ключове, са най-често използваните неща в ежедневието ни и ако сте забелязала, през последните няколко години направиха такъв тип корнери и места в търговските центрове. Именно когато влезете за нещо, вие можете да обедините и да свършите много неща едновременно.
Професионалните услуги са една от индустриите, които най-широко използват myPOS, защото имат гъвкаво решение. Имат в ръцете си всичко, от което имат нужда, могат да използват терминала, знаят, че средствата ще постъпят веднага и в края на работния ден, където и да се намират, на банкомат могат да изтеглят средствата или да отидат и да заредят гориво, например, с тази бизнес карта. В нея, всъщност, има бизнес средства и счетоводителят им ще види тази транзакция веднага, ще знае за какво е направена. Това, което ние правим, е да затворим тази система, за да можем да дадем възможност на тези бизнеси да получават приходи, да печелят повече пари и в същото време това да е видимо за всички в дадената дейност.
Чудесно, а освен за улеснение, за какво друго допринасят устройствата за безкешово плащане?
Със сигурност новите технологии вече са престиж и имидж. Ако се абстрахираме от това, че носят повече приходи и че клиентите харчат повече, бизнесите искат да бъдат в крак с новите тенденции. В световен мащаб все повече компании се ориентират към зони на самообслужване, колкото и жалко да е бизнесите не винаги успяват да намерят правилните хора за своята дейност, и се насочват към зони на самообслужване. Така купувачите могат да изберат продуктите, да платят без човешка намеса, след което само с бележката да си вземат продуктите от касовата точка.
Това са новите технологии и новата реалност, която, искаме или не, започва да навлиза в България. През последните две години, а дори три, мога да кажа, че ние бяхме една от първите компании, подали ръка на тези бизнеси, които търсят да развият unattended услугите си. Тоест, различни места за плащане без човешка намеса. Това е нещо, което е изключително важно в цял свят и набира все по-голяма скорост. Дори има ресторанти, които са буквално без персонал.
Вие можете да сканирате QR кода на продуктите или на храната и само да отидете да си вземете това, което сте си избрали. И всичко се случва само през вашия смарт телефон. Затова за бизнесите, които искат да бъдат дигитални и да използват новите технологии, да се развиват, да имат поглед в следващите не 5, а 10 години, то myPOS е такова решение. Ние правим иновации, създаваме технология така че те спокойно да могат да се развиват и в този път на растежни е да сме до тях.
А доколко сивата икономика е проблем за бизнеса в България и какви са начините за нейното преодоляване?
Истината е, че много бизнеси са в сивия сектор и това не е нещо, което не знаем. Напротив, именно това е причината те да не приемат картови плащания. Малкият бизнес има изключително важен принос в цялостната икономика, в растежа на местната икономика, като това са различните канали. Както се увеличават данъците и се създават работни места, така се увеличава и електронната търговия, стимулира се и местното производство.
Всичко това са малки и средни предприятия, както и с вас по-рано си говорихме, над 700 хиляди са търговските предприятия, регистрирани в България. Доколко те са точно в сегмента, в който могат да се приемат картови плащания, не можем да определим, но със сигурност това са хотелиерския и ресторантьорския бизнес, услугите, бързооборотните стоки, транспортният бизнес. Най-добре можем да помогнем на тези бизнеси да приемат картови плащания, без да ги възприемат като нещо, което им утежнява ежедневието.
Трудно е да се бориш със сивата икономика. Промяната се случва тогава, когато собственикът е готов и тя трябва да дойде отвътре. Но има и друг аспект, който можем да погледнем – картодържателите все повече да търсят ПОС терминали, все повече да търсят картови плащания. Тогава самият бизнес, всъщност се пробужда и казва – „все по-често имам търсене, тогава аз трябва да направя нещо със себе си“.
Трябва да намерим начин да достигнем, доколкото е възможно, до повече бизнес собственици, за да им обясним колко е полезен един ПОС терминал и колко много може да им увеличи оборотите.
Така е. Доказано е. Вече правим стъпки и няма да спираме. С вас много често сме си говорили колко е важно да бъдем част от общност, от бизнеса, да им разказваме през различни канали, за да може през тях да се чува за решенията. Тогава те решават да пробват, а когато пробват, обикновено продължават. Трябва да стигнем до този момент - до повече хора едновременно, да им разкажем за това какво ще спечелят, трябва да ги обучаваме, да им разказваме в детайли. Неслучайно екипът, за който отговарям в България, отива на място при търговците, за да им даде повече детайли за предимствата - защо да използват myPOS, какво ще им донесе, каква е добавената стойност и най-важното - да разгледат терминалите на място и да видят, че няма нищо страшно. Защото, обикновено, някои от бизнес предприемачите са хора над средната възраст и за тях една промяна е трудна. Но обратната връзка от нашите търговци е изключително положителна, не им е трудно - трябва им време, след което започват да използват и други наши услуги или нови устройства за допълнителни дейности.
В момента, в който бъдат образовани на тази тема, със сигурност на тях ще им хареса и ще пристъпят напред към дигиталните решения. Вие споменахте малко по-рано, че има процент от бизнесите, при които картовите плащания са неприложими. Правили ли сте проучване на пазара при каква част от бизнесите се случва това? И каква част от бизнесите в България ползват ПОС терминали?
Не сме правили конкретно и точно такова проучване , защото бизнесите са разнородни. Това, което в нашия разговор сега се сещам е за какво не е подходящо. Неподходящо за компания, чиято търговска дейност се осъществява извън рамките на Европейското икономическо пространство или работи изцяло с други компании, като продава своята продукция и няма търговска дейност, насочена към крайни клиенти.
Имаме вече клиенти и търговци, които продават бизнес на друг бизнес и има случаи, в които също предпочитат да платят с бизнес карта. Всички знаем, че от началото на тази година банковите такси станаха по-високи и комисионната се увеличи доста и всъщност за тези бизнеси е много по-удобно и по-евтино. От гледна точка на това колко бизнеси не използват, също е много относително понятие.
Това, което ние следим е какво е нашето присъствие спрямо това колко терминала регистрират банките и финансовите институции в БНБ. Това е публична информация, може да я видите и вие. Въз основа на регистрираните търговски дружества в страната, процентът на ПОС терминали е изключително малък. Все още не сме направили дори 50% от бизнесите да приемат картови плащания и със сигурност много от малките бизнеси не използват такива. С малки крачки се променя средата, по-малките бизнеси виждат, че големите вериги имат много по-високи приходи, както и това, че клиентите им все повече плащат с карти.
Всъщност и по-малките казаха: "Хайде, и аз ще пробвам". Но промяната започна от София, Варна и Пловдив. А в сърцевината на страната въобще не е така. Включително Бургас и Велико Търново са места, в които все още не сме успели да направим това, което бихме искали, тоест, да ги има на главните улици, на местата, където има повече туристопоток да могат да се приемат плащания с карти. Заедно с екипа сме насочили усилия да променим броя на местата, в които да може да се плаща с карта за удобство, както на живущите в България, така и на гостите на страната и за да не носим пари в брой.
За финал, бихте ли разказали някоя история от Ваш клиент. Как всъщност myPOS е увеличил клиентите на този бизнес? А ако нямате такава история, може и с друг пример.
Да. Няма да споменавам имена, разбира се, защото не съм получила одобрение, но нашите истории са толкова много по примера, който ми давате, защото сме помагали на наистина много малки и стартиращи бизнеси.
Сега се сещам за един такъв, който започна с три или четири артикула. Плащанията ставаха естествено в брой и по никакъв начин нямаха идея как ще продължат напред. Ще могат ли да приемат плащания с много малки приходи, трябва ли да имат и касов апарат, как ще продават и онлайн? И всъщност, те участваха на едно събитие. Бяха на изложение, имаха щанд, на който представяха услугите си, а ние им дадохме терминал под наем - за петък, събота и неделя. Направихме регистрация, за да могат да видят, че наистина има смисъл.
В неделя, когато приключи събитието, бяха изключително щастливи. Хората са предпочели да плащат повече с карта, отколкото в брой и обратната връзка беше следната: "На миналото събитие, когато участвах, хората отиваха до банкомата и не се връщаха. На това събитие нямам един загубен клиент, защото им дадох възможност с този малък терминал, да плащат веднага".
Това, всъщност, е най-добрата обратна връзка. В резултат вече ни използват повече от година. Щастливи сме заедно с тях по пътя им на растеж и вярвам, че със сигурност ще има и много подобни нови примери.
Благодаря Ви много за тази интересна история, както и за интервюто. До скоро!
Comments