Здравейте! Днешното ни интервю ще е с Борислава Киркова – регионален директор на The Alpha Group. За Алфа Групата сме говорили, разказвали сме, но сега искам да поговорим кои са Алфите. Какви са статистиките?
Всеки човек принадлежи към определен тип личност – алфа, бета, омега и т.н. Алфа тип личностите са 5% от всички хора. Те са смели, самоуверени, амбициозни, не се страхуват от риска, предприемат отговорността да направят нещо. Вълкът, който води отпред глутницата, е алфа.
90% от собствениците на бизнеси са алфа тип личности. Това са тези, които поемат риска, за да създадат бизнес и цялата отговорност е върху тях. Те плащат заплати, осигуровки. Те намират големите клиенти, случват нещата. Те развиват екипите.
От гледна точка на съотношението мъж/жена, Алфа тип личностите са разпределени по равно - 50 на 50%.
Как да разпознаем един алфа тип човек, ако не знаем какво работи?
Елате в Алфа групата, там най-добре ще ги разпознаете. Те са открити, екстровертни хора, интересуващи се, любопитни са, искат да знаят. Искат да се срещат с нови хора, от които могат да учат, обичат да инвестират. В повечето случаи са генератори на идеи, както и търсещи ресурси.
Вие описвате себе си в момента, доколкото Ви познавам?
Да, като цяло, за да можеш да фасилитираш група от алфа личности, трябва да знаеш как да ги водиш в процеса, така че да могат да извлекат най-добро по време на една Алфа среща.
А как усмирявате такива хора? Аз съм бил на среща на Алфа Групата, но тогава влизам по-скоро в процеса, отколкото да Ви наблюдавам как се държите с групата, защото така ще си пожертвам собственото преживяване.
Всъщност, не става въпрос за усмиряване. По-скоро да знаеш каква е целта, да познаваш добре процеса и да го следваш. Тоест, ако се отклонят от целта, да можеш по най-правилния начин да ги върнеш обратно в разговора, за да има най-голяма полза от този час и половина по време работната сесия. По-скоро не е усилието в мен, а в това, че ние се усещаме като такива. Те също ми имат доверие, че аз ще ги водя в процеса така, че да бъде най-пълноценен за тях и добавената стойност да бъде най-голяма. Всеки от тях иска да каже какво знае, какво може, какво е преживял, но трябва да го каже в правилното време, да не излиза от контекста на конкретната цел, която сме си поставили за съответната среща.
Това, което ми направи впечатление на срещата на Алфа групата е, че първо, трябва да излезете от зоната си на комфорт и да кажете на други бизнесмени с какво не се справяте добре и какво искате да подобрите. Това, преди всичко, е преодоляване на егото. След това тези хора трябва да преодолеят собственото си его и вие им казвате: “Сега няма да давате съвети, сега ще задавате въпроси”. Нали имаше такова нещо?
Точно така. В първата част на мастърмайнда задаваме въпросите. Много често се случва да искат да дадат отговор, да зададат насочващ въпрос “Защо не правите това?” или “Защо не опитате това?”. Учат. В началото самите те не познават процеса. Както казваме, ние искаме да дадем отговори, да дадем решения. Особено, когато става въпрос да направим съпоставка между мъже и жени собственици и управители на бизнеси. Както в бизнеса, така и в живота, когато при мъжете има проблем, има решение. При жените е малко по-пъстроцветно, минава по малко по-сложен начин, защото там има чувства, емоции.
Точно в това е многообразието на Алфа Групата и точно това е овладяването на процеса, в който те се научават да задават отворени въпроси, тоест въпроси, започващи с „К“, които да нямат отговор с "да" и "не". Например: “Участваш ли в Алфа групата? „Да, участвам или не, не участвам”. А въпросът “Какво ти дава Алфа Групата?”, по-скоро те води до размисъл. По този начин извличаш много повече информация от човека с казуса. Затворени въпроси се задават, само когато искаш да научиш нещо конкретно. Например: “Колко служители имаш?”, но при “Какво правиш за тези служители?”, отговорът е много по-обширен.
Защо да не дадат един съвет, какво лошо има?
Съветът ще го дадат във втората част, когато вече е времето за даване на съвети. Тук интересното е, че в момента, в който Алфа Групата започва да дава всички възможни идеи и предложения за решаване на казуса, човекът с казуса се въздържа от коментари. Тук е времето да споделят опита си, защото по този начин могат да родят идея, за която човекът с казуса не се е сетил. Ако той казва: “Това не става, това съм го пробвал.”, останалите няма да имат стимул да дават всичките си идеи и предложения.
Случвало ли Ви се е някой да дойде и да каже всичко съм пробвал, всичко съм опитал?
Да, случвало се е.
Колко бързо разбира, че не е прав?
Общо взето, по средата на процеса го разбира. В края вече казва: “Не вярвах, че ще получа толкова предложения”.
Случвало се е преди 5 години, съвсем в началото, когато блокчейн и Биткойн бяха нещо много ново, разговаряхме с човек, който ги въвеждаше в България. И той каза: “Аз съм сигурен, че няма да може да ми дадете решение”.
Половината хора не знаеха какво е блокчейн, но реално му дадоха много повече предложения и стойност, отколкото той беше получил от блокчейн обществото в България, съществуващо към онзи момент.
Същото се случи и с компания за услуги, която членува в Алфа Групата. Собственикът ѝ мислеше, че казусът е твърде специфичен и не очакваше много предложения и решения. Беше забравил обаче, че ние, като собственици на бизнеси, всъщност бихме могли да бъдем клиенти на неговата услуга. Така че, като клиенти, му дадохме много повече предложения, отколкото неговият екип тогава от 100 човека консултанти.
Вие присъствахте във Варна, на отворените врати, когато бяха 24 бизнеса. Ардес към онзи момент получиха над 65 предложения по техния казус, които все още обработват и прилагат в услуги.
Аз и втория път дойдох с голямо желание. Особено при факта, че ние с Ива бяхме прецедент, което пък ни даде и обратна връзка, че сме на една вълна. Хубаво е партньорите в бизнеса да са на една вълна и да имат сходна визия за това как да се развива той.
Трябва да кажем какъв е прецедента, за да разбулим мистерията. Често, да кажем 1/3 от бизнесите в Алфа групата, са семейни бизнеси, тоест партньорите в живота, са и партньори в бизнеса. Случвало се е да участват и двамата в една среща. Винаги ги слагам на различни места в залата, както сложих и вас, за да „не преписват“ един от друг. Прецедентът при вас беше във финалната част на уъркшопа, когато трябва да изготвите план за действие, стъпки, които да предприемете незабавно, след като приключи уъркшопа. При вас 3 от 3 действия бяха еднакви, единствената разлика беше, че Ива беше сложила 1 седмица разлика в крайния срок и то заради институции, ако случайно ви забавят. Наистина бяхте прецедент, за което ви поздравявам. Много добър атестат за сплотен екип.
Има ли хора, които се страхуват да задават въпроси?
Алфите не се страхуват. Тези хора, които се страхуват, имат други предизвикателства, с които трябва да работят. Любопитните хора задават въпроси. Алфа тип хората са любопитни. Това ги кара да вървят напред и да се развиват и като хора, и като бизнеси.
Днес имаме една новина! След края на предното интервю при Вас имаше резултат...
Да. Края на предното интервю завърши с това какви са плановете ни за следващата година. Тогава целите ми за 2022-ра. бяха 3 нови Алфа Групи, една в София, една във Варна, и една изцяло онлайн, както и разширяване на екипа с още двама регионални директора за България. Между тези две интервюта екипът е попълнен, тези двама регионални директори са налице, като те сами проявиха интерес към формата, преминаха през процеса за по-малко от седмица, припознаха Алфа Групата за тяхна професия и взеха решението да помагат на бизнесите в България да удвояват стойността си.
В момента преминават през двумесечно обучение, всъщност малко повече от два месеца. Първо са 8 пълни дни обучение, а след това 8 седмици, за да минат през всички процеси и да могат да се сертифицират. Тоест, да могат да доставят услугата по начин, по който се доставя във всички други, над 100 Алфа Групи, в над 30 страни.
Новината всъщност е, че те ще започнат с групи за бизнеси под 10 служители и под 1 милион. Тоест ще започнат с така наречената Edge група. В международен план Edge групата е тази, която е под 1 милион. Ние ще им помогнем да удвоят, утроят стойността на бизнеса си, за да могат да преминат ръба от 1 милион и да влязат в така наречената Елитна Алфа група.
Кои са трите ключови параметри за постигането на 1 милион годишен оборот? Аз мога да отговоря за първия – първото нещо е да влезеш в Алфа групата. Сега вие можете да довършите.
Да си постоянен, това е първото. Трябва да си упорит, да заставаш зад решенията си, да търсиш, ако трябват, инвеститори или нови служители. Да следваш идеите, да знаеш кое е важното, клиентите, каква добавена стойност им даваш. Те не са едно или две неща, те са поредица от неща, които човек трябва да следва. Да има фирмена посока, фирмена мисия, ръководни принципи, хората му да ги следват и ги знаят. Това са неща, за които Алфа групата помага, ако не си изчистил вече като концепция, да го направиш. След това да видиш кой е пазарния ти фокус, коя е твоята ниша и да се фокусираш в нея.
За новите Алфа Групи, които ще бъдат създадени за под 1 милион, какъв е минимума за оборот?
Няма минимум оборот. Хубаво е, все пак, да са стартирали, да имат поне 3-4 служители, за да може да се уеднакви нивото на казусите и калибъра от бизнеси, но това ще стане на едно следващо ниво. В началото ще бъдат в една група. По-скоро са микро или мини бизнеси.
Могат ли участниците в "Започни млад", които вече имат продукт, да влязат в Алфа групата за под 1 милион?
Ако имат поне 1 година, да, да са минали един пълен цикъл. Те трябва да знаят как функционира бизнесът, какво е годишно приключване, да знаят какво е счетоводител, адвокат, всичко, което се случва, за да има казусите, които са вътре. За да можеш да развиеш един бизнес, той трябва да съществува. Най-малкото трябва да си постави цели. Ние ще им помогнем да си изяснят целите, да видят имат ли пропуски, как да постигнат целите и да достигнат до 1 милион, как да влязат в удвояване, утрояване стойността на бизнеса, който е над 1 милион.
В момента, в който новите регионални директори бъдат готови с обучението си, това ще бъде от средата на април или началото на май, вече ще имаме конкретна дата за откриваща среща.
Ще има ли някакви изисквания?
Да, когато те като фасилитатори на този вид срещи изяснят техния таргет, стеснят техния фокус, какви бизнеси точно искат, какви да са критериите, ще можем да ги спуснем.
Тук също ще съществува правилото за ексклузивност, тоест в една Алфа Група може да има само един представител от бранш, така че да се изключи конкуренцията.
Ще направим нещо нетрадиционно – ще насрочим сега следващата ни среща. Можем ли? Защото ще поканим всички и април месец Вие ще можете да поканите всички, които искат да дойдат на откриващата среща в София на живо. Какво ще кажете за 11 април в 15:00 часа?
Добре. Единият регионален директор в момента е в Амстердам и ще се върне конкретно за тази среща.
Вие споменавате за единия регионален директор, а другият къде е позициониран?
Той също ще бъде в София, докато сработи екипа, докато го обучим на локално ниво, защото обученията в момента са на международно ниво. След като мине този процес, те ще дойдат в България, където ще научат на местно ниво какво е специфично за българския бизнес, българската култура и манталитет, кое работи и кое не работи с българските бизнеси, така че да могат да съберат възможно най-добрата група, която да дава стойност на всеки един от бизнесите вътре.
Всеки бизнес, сам по себе си, ще получи стойност от Алфа групата. Точно регионалният директор е човекът, който интервюира тези хора, за да е сигурен, че всеки един от тях ще добави стойност на цялата група.
Тук се сещам за нещо, свързано с коучовете. В крайна сметка, за да бъдеш истински коуч, е нужно точно това обучение, за което говорите, а също и опита. Откровено ще призная, че единствената причина да имаме интерес към Алфа групата, е това, че вие имате друг бизнес. Не сте стандартния коуч, тип гуру, който е популяризиран в България.
Всъщност, освен клиентите ми, мисля, че много малко хора знаят, че съм сертифициран бизнес и личен коуч. Аз умишлено не го афиширам, тъй като средата и тази дума е много замърсена и размита.
Най-важното за коуча е да може да слуша, а за ментора, когато вече имаш опита и можеш да дадеш съвети - да обуздаеш егото, да се смириш, да попиташ дали съвета е искан, преди да го дадеш.
Освен това, че имам друг бизнес, имам опит и в корпоративна среда, тоест виждала съм как работи един голям международен концерн. Работила съм в различни отдели, в различни страни, управлявала съм бюджети. Това е много важно, от гледна точка на това, че когато стартираш бизнес и израстваш в него, без да си имал опит в корпоративния свят, много често пропускаш важни неща. Аз съм управлявала маркетингови бюджети, планирала съм кампании, отговаряла съм за няколко продуктови линии. Работила съм в отдели „Продажби за Източна и Западна Европа, Близкия Изток и Африка.
Аз нямам корпоративен опит, понеже ми е трудно да вирея в корпоративна среда, но пък Ива има такъв, управлявала е екип в международна компания, което прави много добра симбиоза помежду ни. Вие пък, сте посъбрала корпоративен и бизнес опит. Според мен, за да върви един бизнес, трябва да може да се управляват бюджета и процесите, а не толкова хората, защото те сами могат да се наместват в тях.
Човекът можеш да го научиш, но можеш да разбереш и за къде и за какво е подходящ. Съгласна съм, че човек трябва да може да управлява процеси, бюджети, време, да познава хората си, за да може да ги постави на правилните за тях места.
А как опознаваме хората?
Опознаваме ги, като ги слушаме, като ги чуваме най-вече като обръщаме внимание на това какво казват. Виждаме в какво са силни те и получаваме обратна връзка.
Това е много хубав завършек на нашия разговор. Призивът е слушайте и чувайте хората, с които разговаряте, за да можете да живеете по-лесно и по успешно. Нещо от вас за финал?
Заповядайте на 11 април от 15:00 часа, за да научите повече за това как можете да прескочите 1 милион годишен оборот и да минете в елитната Алфа Група.
Commentaires