В днешно време е пълно с фотографи професионални и непрофесионални.
Какво наистина означава думата фотография?
Ами, да започна малко духовито. От гръцки език – φωτός (фотос), означаващо „светлина“, и γράφω (графос), означаващо „писмено“, т.е. писане със светлина, запечатване на светлината върху фоточувствителен елемент.
Правейки това уточнение, особено от призмата на 21-ви век, смарт технологиите и свързаността, излиза, че в момента всеки е фотограф. Но да снимаш за удоволствие и да снимаш, за да се прехранваш с това - тук е голямата разлика. Границата е тънка и всеки професионалист първо е снимал единствено за удоволствие. Когато обаче това стане професия, особено в момента, се налага да започнеш да разбираш от много други неща: технически, които имат касателство преди или след фотографската част - светлина, осветление, апарати, предпечат, печат, видове печат, монитори, понятието "точен цвят" и др., също така, трябва да започнеш да разбираш и от маркетинг - "Защо клиентът поръчва дадено изображение? Защо му трябва да е точно такова?" Не на последно място, маркетинга трябва да се прилага и в общуването с клиента.
Има ли разлика между обикновената фотография и продуктовата рекламна фотография?
Никоя фотография не е обикновена. Всеки жанр си има специфика. Но ако трябва да откроим рекламния от останалите, то може би основната разлика е, че тук снимачният процес върви "на обратно". Не снимаме и после да видим дали снимките ни харесват, кой е най-красивия и интересен момент и т.н. Ние режисираме момента. Създаваме го първо с думи, общувайки с клиента и неговото задание. После изброяваме всичко необходимо, което ще ни трябва за да заснемем въпросната снимка, беседваме, набавяме си го или заобикаляме някои от ограниченията, и чак тогава снимаме. И накрая ще цитирам един колега, който каза, че успешната рекламна фотография не е тази, която обезателно е най-красивата, а тази, която е постигнала своята маркетингова цел.
Разкажи ни малко за себе си. От кога се занимаваш с фотография?
Учил съм в математическа гимназия "Д-р П. Берон" гр. Варна. После завърших ВВМУ "Н. Й. Вапцаров" спец. "Корабна Навигация" (под силното давление на баща ми). Оказа се, че аз не можах да се спогодя със службата и корабния живот. От малък рисувах, в гимназията започнах да работя с Photoshop, който за мен се оказа една нова вселена от възможности. Накрая обаче осъзнах, че искам не само да манипулирам изображения, а и да започна а ги създавам. 3 г. работих като фотограф и копист в едно фотостудио, което ми даде голяма основа за бъдещото ми изграждане като професионалист. Имах възможност както да работя с професионална снимачна техника, студийно оборудване, така и с фото-лаб, да принтирам, да бъда асистент, а по-късно и самостоятелно да снимам най-различни неща за клиентите на студиото. След това натрупах още 7 г. самостоятелна практика. Направих 4 контракта като фотограф на круизни кораби. През 2019 г. отворих "Митев Студио", което продължавам да развивам и разработвам към настоящия момент. И така съвсем неусетно събрах 10 години стаж, като в последните години все повече разширявам портфолиото си. Работил съм с десетки клиенти, както корпоративни, така и частни, които са изисквали продуктови, архитектурни, модни, бизнес и рекламни снимки от мен.
Трябва ли задължително добрата фотография да е скъпа?
И да, и не. Има един праг, под който не може да се падне като цена, и той е свързан с факта, че техниката струва пари. (И макар всички да твърдят, че тя била "поевтиняла", фотографската техника никак не е евтина.) Като изключим това, не винаги една много скъпа снимка ще бъде и много успешна за реклама. Понякога добре реализираните, семпли идеи, успяват да докоснат зрителя и да оставят по-силно впечатление в него, отколкото претруфени и скъпи фотосесии. И точно тук стои въпроса за това кого иска да наеме клиентът. Изборът не се свежда до техниката, с която фотографите разполагат, (всички имат някаква), а до личността на фотографа. Изградените му професионални и комуникативни навици, доверието към този професионалист. И мисля, че това е универсално за всички професии. Не избираме лекаря заради по-скъпите му слушалки. ;)
Кое е определящото за теб, когато избираш клиент, за когото да създадеш рекламна фотосесия?
Обикновено с клиентите взаимно се избираме. Трябва да има някакъв синхрон между нас, някакъв общ език и разбиране, за да успеем да работим заедно. Тогава този общ език дава и добри резултати. Ако нямаме общия език, значи крайният продукт няма да удовлетворява една от страните. А това е проблем.
Защо избра тази професия?
Избрах професията като логично продължение на влечението ми към всякакъв вид визуални изкуства. Фотографията за мен се оказа "черешката на тортата" - онази страст и професия, в която мога едновременно да упражнявам и развивам всичките си качества. Мога да комбинирам всичките си художествени умения. Мога да пътувам. Мога да срещам интересни хора. Като погледна назад към извървените 10 г. в тази сфера, осъзнавам, че това беше едно огромно приключение. И макар да има и трудни моменти, не съжалявам, че съм фотограф.
Какъв съвет ще дадеш на компаниите относно избора на професионален фотограф?
В днешно време почти всяка компания има потребност от създаване на продуктово съдържание за социалните мрежи, някои имат нужда от имиджова реклама, други от печатни реклами, каталози, цялостно заснемане на тяхно портфолио в различни насоки и т.н.
Моят съвет е да не търсят в интернет само телефон на фотограф в техния град, а и да хвърлят едно око над изграденото му портфолио. Ако той демонстрира умения в сферата, която те искат да снима, тогава да му звъннат. В противен случай ще се окаже, че са наели сватбен фотограф да снима репродукции на картини и т.н.
Можете да разгледате работата на Емил Митев, един от модерните фотографи на новото време, на официалния му сайт: https://www.emil-mitev.com
Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.
Comments