Настоящата публикация е спонсориран пост. Тя е част от партньорството между Фондация “Започни Млад” и ActionCoach с цел развитие на мисията на фондацията
Здравейте на всички, които ни четете. Днес темата е "Из дневника на един инвеститор", а специалният ни гост е Бойко Проданов, който е един от собствениците на Action Coach - България, консултирал е над 6000 мениджъри, търговци, собственици и студенти в български и международни фирми, дори мога да кажа, че са доста големи имена в сферата на IT компаниите, аутсорсинга, заведенията, недвижимите имоти.
Бойко, много ми е приятно да направим това интервю, въпреки че не е на живо.
Благодаря за поканата на теб, на Пламен, на списанието, с което сме партньори и се радвам, че давате трибуна на бизнеси като нашия и се надявам и другите да усетят силата на вашата медия, така че пак благодаря за поканата и се надявам да бъде полезно за всички читатели и не само на списание Български предприемач.
Темата, която сме избрали е много интересна – Из дневника на един инвеститор. Сега е много модерно да се говори за инвестиции. Като за начало на годината предполагам повечето хора си правят планове в какво да инвестират.
Първият ми въпрос към теб ще бъде в какво да инвестираме през 2022 през твоята призма? Какви са твоите съвети?
Общо взето даваме варианти на хората, без значение дали ще инвестират в едно, в две, в три направления. Както каза ти, актуална е темата. Всеки пише, казва, дава съвети. Сигурен съм, че вашите читатели, и изобщо колегите от бизнеса, всеки си прави сметката. Можем да ги класифицираме до четири или пет най-предпочитаните варианти за инвестиция. Първото нещо, за което в днешни времена се сещам, за да се защитим от инфлацията са имотите. Популярна инвестиция, всеки се е докосвал до някаква сделка с имот без значение дали тази година или през миналата, или поне един път в живота си. Интересна опция. Предимствата и трудностите всеки един от колегите ги знае.
Ако имотите са една от топ 3 инвестиции, втората поред са така нашумелите криптовалути. Също с много предимства и рискове, но също голяма част от хората ги гледат. Аз специално съм учуден за бума, който има от експерти, които споделят мнение, правят анализи, коментират.
Третото, което бих сложил като инвестиция и най-често срещаният отговор на всички инвеститори, с които коментираме, акции, облигации, злато, ценни книжа или борсови стоки, които могат да се търгуват. Правилото там, което съветват големите инвеститори и гурутата са – инвестираш толкова, колкото можеш да загубиш.
Може би на четвърто място голяма част от хората се замислят за собствен бизнес, защото всеки един от нас е минава през нивата от студент, нает, младши експерт, експерт, мениджър до собственик на бизнес. И много често си задаваме въпроса собствен бизнес, но какъв? Обикновено това коментираме, каква да е дейността, какъв да е рискът и не на последно място какви са потенциалните възможности.
Последното, но не по значение, но се радвам, че все по-често се говори - образование, за самоусъвършенстване, за курсове. Знам, че вие правите постоянно някакви форуми за вашите читатели, развивате и млади хора, за което се радвам. Все още хората в България смятат, че образованието си струва.
Това са петте направления, в които хората да инвестират. Как да изберат инвестицията? Аз я избирам върху какво имам контрол. Вече според риск-доходност и афинитета на инвеститора, може да се избере инвестицията.
По това, което чувам от теб, поне през моята призма на възприятие, логиката отива, че най-голям контрол имаш върху образованието си и върху собствения си бизнес.
От голяма част от колегите, с които говорим, Да, това е самата истина. Разбира се, че е добре да разпределиш риска и да имаш различни активи, но основно ако говорим за инвестиция, а не по-скоро да пробваме пазара и искаме да спечелим повече от 20-30%. Защото за имотите средната доходност е между 10 и 15% и то при много добро управление на имотите. Ако сметнем каква ще е инфлацията за следващата година и по-следващата както се очертава, дори и ръста в цената на имотите не може да компенсира инфлацията.
Ако говорим за криптовалута доходността може да достигне 60%, 70%, 100%. Рискът го оставям на експерти да го оценят. За мен е рисковано начинание, защото малка група хора могат да влияят много с различни публикации, събития и не на последно място курсът на криптовалутата.
Собственият бизнес – да, винаги имаме контрол. Образованието е нещо, което аз смятам, че винаги ще си държи цената и ще ни защити от инфлация.
И заради това ние инвестираме в бизнес модели, които са защитени от инфлацията. Мога да кажа, че ако сега даден човек закупи бизнес и има пълния контрол и достатъчното образование и курсове да го ръководи, съм сигурен, че каквато и да е инфлацията, това като капиталовложение колкото по-рано го направи, ще бъде много по-скъпо след една, две или три години.
Като говорим за собствен бизнес, можеш ли да разкажеш малко повече за предимствата и за недостатъците?
Ако вземем голяма част от класиците, които са в основата на предприемачеството и толкова години предизвикват, вдъхновяват и мотивират хората да правят собствен бизнес, има няколко нива на собствен бизнес и от там идват и недостатъците.
Първият недостатък е, че в началото на създаването на един бизнес, в първите етапи осъзнаваш, че в един момент работиш почти 24/7. Всички почиват, а ти гледаш отчети, репорти, срещи с клиенти и всяка сутрин се събуждаш с мисълта ще мога ли да платя заплати, осигуровки и всички разходи, свързани с бизнеса.
И това е много измамно чувство и започваме ние да работим за бизнеса, а не той за нас. И обикновено се опитваме като консултираме собственици на бизнеси да им помогнем да погледнат на бизнеса отгоре, а не да работят вътре в бизнеса.
Следващото ниво на бизнеса е да можеш да го ръководиш със същата страст и енергия, но аз го наричам да си информиран, но не въвлечен. И много ми се иска голяма част от хората да стигнат ниво инвеститор, където гледаш как се развива бизнесът ти, можеш да се месиш когато е необходимо, но не го работиш ежедневно.
Това е крайната цел всъщност, да бъдем инвеститори в компаниите си.
Да, и тогава можем да си позволим участието в няколко различни бизнеса, да имаме контрол. Може да инвестираме в медия, в акции, в облигации, но тогава имаме някакъв контрол и времето дори да се грижим за инвестицията. В противен случай ние просто следим един пазар в малкото свободно време, което имаме и не съм сигурен доколко качествено го правим.
Франчайз моделът може ли да бъде собствен бизнес? Има ли някаква разлика като се говори за собствен бизнес дали ще е франчайз или ще създадем нещо ново? Кое всъщност има повече логика?
Вечния спор е дали да направиш нещо свое и да изумиш света, да прокараш път и да си новатор и всички да те копират или да вземеш нещо готово, което работи и трябва да го пригодиш към даден стандарт.
Правил съм и двете и мога да кажа, че изграждането на собствен бранд и марка е трудно. Имал съм бизнеси, в които не успяхме да се справим с маркетинга и рекламата, въпреки че идеята се определяше като блестяща, като печеливша и имаше готови инвеститори и клиенти, които да я подкрепят. В един момент най-трудното е да възпиташ клиентът да те използва и да разработиш пазара. Заради това последните години търсим доказани рецепти и се ориентираме в бизнеси, които работят в 50, 60, 70 държави. Щом работи там, значи може да работи и тук.
Значи можем да кажем, че през твоята призма франчайз моделът би бил по-успешен и би имал по-малък риск.
По-малък е рискът, защото няма какво толкова да измислиш, освен да адаптираш методологията. А другото – почваме да разработваме от нула пазар, маркетинг, клиенти, програма, софтуер, ценова политика, по-трудно е.
Тоест може да се каже, че с франчайз модела правим бизнес базиран на факти, а не на мечтите на стартъп.
Много хубаво го каза. Говорих с колега, който е работил 16 години в банките и е оценявал проекти. И той казва точно това, което ти каза. Всеки един от нас когато създава някакъв бизнес проект и някаква мечта, той отива с една мечта, която за нас е най-хубава и най-добра, но когато я оценяват инвеститори или хора, които да го подкрепят, много често виждат, че нещата не са толкова розови, колкото ние си ги представяме. Нямаме факти да докажем, че ще работи. Ние просто смятаме, че ще работи.
Когато купуваш успешен бизнес модел, който е доказан по света, тогава можеш да се позовеш на факти, историята, дори на оборотите и да кажеш щом там работи, тук просто трябва да го пригодим.
В тази връзка, каква доходност има или това е прекалено конкретен въпрос?
Често когато стане въпрос за доходност, в хората предизвикваме един ефект, в който се разделят на три категории хората: “Да бе, да, не можете да докарате такава доходност”, “Не, това е интересно, но искам да видя как ще го направите” и третите са “Дай да видим какво имате предвид”.
В имотите е около 10-15%, което е доста добра доходност на този пазар. Криптовалутите 60-70%, но рискът е друг. Акции, облигации, дори и ако играем с агресивен портфейл, тоест високорисков, 20% до 25%, до 30% в рамките на 10 години средна доходност трудно се постига.
Бизнес моделите, които ние гледаме можем да гарантираме доходност, ако се спазва технологията, ако се използва системата, възвращаемостта още на първата година може да достигне между 60 и 70% и това са реални числа. И контролът остава в собственика. Няма машини, няма съоръжения. Инвестира се в интелекта на хората, които ще управляват бизнеса и които ще конструират други бизнеси.
Това са впечатляващи числа. Това означава, че един вид се предпазваме от инфлацията по този начин.
Да, предпазваме се от инфлацията. Нашият бизнес няма машини, няма сгради, няма съоръжения, няма софтуер, който се амортизира. И вложението на хората е единствено интелектът и опитът, който те ще споделят помежду си като треньори от другите бизнеси, с които работим и с бизнесите, които те работят.
Давам пример, ако сега даден човек инвестира и придобие методологията и започне да работи с бизнеси, неговото знание след няколко години ще струва по-скъпо. Затова казваме на всички собственици да инвестират в себе си, а не в активи.
Кой управлява активите? Хората. Кои хора управляват активите? Най-ценните ни хора. Кои са най-ценните ни хора? Ние самите и най-близките ни.
На идея всичко е супер, но как се стига от идеята към резултата, как се случва това нещо?
Съгласен съм и тук има едно просто правило. Хората опитват по един, два, три пъти да направят едно нещо, а сами знаем, че навикът се вгражда всеки ден или поне всяка седмица. И това, което се опитваме да направим е да накараме себе си и колегите, с които работим, да действаме.
Да, за всяко нещо има хора, които се съмняват, но единственият начин да разберат дали са прави е да пробват достатъчен брой пъти.
Как можеш да сравниш инвестициите и спестяванията? Има ли всъщност база за сравнение за парите, дали да инвестираш или да спестяваш, или и двете? Какво е твоето мнение?
Преди пандемията при спестяванията имаше някаква, дори и минимална доходност и беше по-скоро да ги инвестираме в нещо, да не стоят в банките. Когато дойде пандемията и първият шок, масово имаше неизвестност, никой не знаеше какво ще става, колко време ще бъдем блокирани, какво ще трябва да си купуваме и на каква цена. В един момент нещата дори и в пандемията се успокоиха, има някаква прогнозираност, икономиката работи макар и затруднена.
Инвестицията сама по себе си освен да носи печалба, трябва да носи и личностно удовлетворение на човека, който прави инвестицията, защото тогава контролът и участието ни в процеса не е бреме, а удоволствие.
Аз мога да потвърдя, че това, което вие правите, в което инвестирате, за вас е удоволствие, защото в противен случай днес нямаше да водите разговор, а щяхте да имате една реклама, че сте най-доброто списание, а вие давате стойност.
Благодаря, това е много голям комплимент, идвайки от човек като теб.
То е така, защото знаеш едно време списанието какво беше. Отиваш, купуваш го и то излиза веднъж в месеца, а през този месец много неща са се променили. Дори статия, която вчера е била актуална днес не е. И аз съм сигурен, че това, което днес си говорим след една седмица ще има други тенденции. Аз казах четири-пет неща, в които може да се инвестира, утре може да са десет нови, които са излезли.
Надявам се, че с вас и другите собственици на Action Coach, треньорите, ще можем всеки месец да даваме също толкова стойност, колкото в момента, защото ти даде много добри примери за различните инвестиции и спестявания.
Аз също се надявам. Хората винаги се питат в какво да инвестират. Аз винаги казвам първо това, което ти носи удоволствие, второ това, което ти носи печалба. Колко трябва да е печалбата? Ако ги съпоставяме със спестяванията, колко ни носят парите в банка.
В момента има два големи проблема в света във финансовата част – а) липса на средства, кеш, макар и в банките или в други активи, и б) излишък на кеш.
Имаме клиенти с няколко милиона плюс, които вече не знаят в какво да инвестират. Да ги държат в банка не е най-добрата опция. Да инвестират на рисковите пазари също не е най-добрата опция. Да ги вложиш в бизнес, но какъв? В такъв, който е доказан и който трябва да управляваш без да работиш в него, без значение какъв ще е.
Има ли някакви митове свързани с инвестициите, с които се сблъскваш ти или се налага да оборваш?
Много често човешкият мозък ни защитава от грешки. И сега, ако на един човек му кажеш: "Трябва да инвестираш 50 или 100 хиляди лева", неговият мозък се състезава от 0 до 100 хиляди лева и му казва “Но как съм сигурен, че ще успея?", “Този модел откъде да знам, че ще е успешен за мен?”, “Откъде ще си намеря клиенти”, “По какъв начин ще успея?”.
И тук идват на помощ две неща. Първо, доказано е, че около 1% са само инвеститорите в света. Всички останали се припознават на някои от другите нива.
И какъв е митът? Не можеш да го разглеждаш от 0 до 100 хиляди, че е инвестицията, а трябва да го разгледаш, ако аз вложа 100 хиляди, колко ще си възвърна? Първата година ще си възвърна 60%, тоест 60 хиляди. Значи втората не само ще си възвърна цялата инвестиция, а и ще съм 20 хиляди на печалба. Тогава мозъкът трябва да разсъждава кое е по-рискованото, да не изкарам 120 хиляди или да държа 100 хиляди в банката на 0 или на минус.
Разбирам хората и затова ги съветвам, когато се оценява някакъв бизнес модел, освен доходността да се гледа и още нещо – колко ще ми струва сам да направя бизнес от нулата? Не е ли по-логично да си купя част, от нещо, което вече работи и просто да го управлявам?
Можеш ли да дадеш примери за най-често срещаните ти грешки при инвестиции?
Да, да подцениш маркетинга е първата.
Давам ти пример. Изготвихме медицински софтуер, който да помага на хората 5 години преди Ковид. Бяхме измислили кол център, дори бяхме назначили лекари, които да дават безплатни медицински съвети по телефона и 80% от хората казваха: “Не ви е сега времето, вие сте луди, кой ще се довери на лекар по телефона?”. Като дойде Ковид много хора се сетиха за тази идея.
Но първата грешка е да подцениш маркетингът, защото си казвахме, че продуктът е толкова добър, че няма нужда от маркетинг. Не е така, убедихме се на база собствения си джоб.
Второто е да не знаеш кога да спреш, тоест колко живот даваш на инвестицията, защото става като в хазарта. Един проект, ако не върви трябва да сме се разбрали кога да спрем и колко живот му даваме.
Предвиждате ли събития за 2022 година и срещи с нови хора, които се интересуват от вашата сфера на дейност?
Вчера завършихме планирането. Първото събитие, което ще бъде за инвеститори, ще бъде в Стара Загора на 30-ти март. Надяваме се да може да е на живо. Разбрахме се, че ще го правим с един от ключовите ни партньори на глобално ниво, с BNI, защото те също имат много интересен модел, в който правят бизнес, препоръки, контакти и не на последно място аз бях впечатлен от оборотите, които правят българските бизнеси помежду си.
Другото, поставили сме си една амбициозна цел. Не знам дали ще успеем да върнем много българи от чужбина в България, каквато ни е мечтата, но съм сигурен, че мотивираме много хора от чужбина да инвестират в български бизнес дори и да не се приберат тук. Затова мислим за събите за българите в чужбина, онлйан.
Радваме се, че толкова скоро ще имате събитие и ще се радваме да дойдем и да научим повече, стига да има места.
Места за качествени хора ще има, защото оказва се, че в България има много качествен бизнес и на последното събитие, за което си говорихме, дойдоха над 100 бизнеса, при положение, че дори не познаваха толкова марката, брандът, дори и колегите, с които говорихме. И видяхме, че българският бизнес има желание да споделя знания, умения.
Нашата мечта е да създадем български бизнес такъв, че да идват други бизнеси от целия свят да се учат от него. Защото това сме го постигали. И е имало и златен стандарт на българския лев, и сме били Швейцария на Балканите, историята се оказа, че е много над 1300 години. Щом Маргарет Тачър е идвала, като министър на образованието да се учи как се преподава в българските училища, със сигурност си мисля, че можем да направим такъв бизнес в България, че целия свят да дойдат да се учат от нас.
Като финал за интервюто, можеш ли да отправиш някакво послание или пожелание като за начало на годината към нашата аудитория, свързано с техните инвестиции или планове за инвестиции?
Едното е, каквото и да са решили, да го направят. Защото в бизнеса и в живота първо трябва да се пробва, след това да се тества, да се измери. Давам пример, ако някоя мечта, дори и да не успеем да я реализираме успешно, това е едно образование, урок, за който сме си платили и ще станем по-добри в следващия опит.
Две, да не спира да пробва. Може да го подобри, може да смени бизнеса, може да смени пазара и всичко останало, но да не спира.
Много се радвам на вашата инициатива за изграждането на предприемаческото мислене в младите хора, защото смятам, че това трябва да е едно от основните неща, на които се учат. Да не ги е страх да инвестират, да пробват, защото само така обществото върви и бизнесът се развива.
Така че стига сме мечтали, време е да сбъдваме.
Благодаря за това интервю. Нямам търпение отново да се срещнем и вече да обсъдим Старозагорското събитие. Надявам се скоро да се срещнем и на живо.
Аз също благодаря. Сигурен съм в успеха на вашата медия. Просто пожелавам все повече хора да оценят това, което правите.
Целият разговор можете да гледате тук:
Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.
Comments