top of page
Снимка на автораАлександър Електрик

Защо служителите напускат?


Днес Ви срещаме за втори път с Александър Ангелов от Alexander Electric, за да си поговорим по една тема, актуална за всеки собственик на бизнес - текучеството на персонал.


Много от собствениците на компании често се оплакват, че трудно намират качествена работна ръка, а Александър не само има голям екип, но и работи дълги години с него.


- Александър благодарим Ви, че приехте поканата да обсъдим тази тема. За нас е изключително приятно!


- Здравейте. Благодаря и аз за поканата.


- Започваме директно с въпросите. Защо повечето собственици на бизнес имат трудности с намирането на персонал?


- Предвид икономическата ситуация в момента не само в България, а и в целия свят, това е нормално. Факторите за това са няколко. Но тези, които влияят най-силно в нашата сфера, са свързани основно с три неща.


Първо, пазара на труда, който имаме в България, не е толкова конкурентен - с други думи, квалифицираните хора са малко, а тези, които са добри и ги бива, заминават в чужбина за по-висока заплата. Това е проблем на цялата държава, а не само в нашия сектор.


Вторият проблем е, че продължаваме да не произвеждаме конкурентни кадри от училищата и от университетите.


Третият проблем е, че тези хора, които излизат, са с много големи претенции, които реално не са обосновани за качествата, които имат. Следователно, те имат нереална представа за пазара на труда и непрекъснато сменят работата си. Този процес през последната година започна да тежи не само на нашия бранш а във всички сфери.



- Като споменахте за този проблем, който е мащабен и в цяла България, според Вас какво би могло да бъде решението, за да се справим с излизането на качествените кадри извън България?


- Като цяло това е дълга тема. Може би трябва да има някаква държавна политика в това отношение. За момента ние такава нямаме. Ние дори правителство нямаме за последните две години. Това е проблем за бизнеса, защото не се знае колко време ще продължи тази несигурност в правителството. Постоянните промени и нестабилността се отразява на пазара, включително и на енергийния пазар, който страда от неяснотата в управлението.


За кадрите конкретно, според мен трябва да има установена държавна политика, в която да успяваме да задържаме кадрите си в България. От страна на бизнеса е нужно да увеличим конкурентостта си на пазара и на труда откъм заплащане, което също не е на нивото, на което трябва да бъде, за да са доволни служителите.


- Споменахте за подготовката на качествени кадри още от училище. Имате ли практиката да поемате разходите за обучителни програми на ученици или на студенти, които впоследствие да работят при Вас?


- Alexander Electric в това отношение е доста гъвкава компания. Още от самото й начало съм предлагал стажове на децата на мои познати, за да стимулираме обучителния процес. За съжаление повечето хора имат желание на думи, но не и на дейстия. В случай, че се явят на работа много бързо сеотказват или в повечето случаи просто не идват.


В момента имамедва подписани договора с две международни компании, които ни пращат чуждестранни студенти или ученици, които са завършили. Те идват по програма подобна на Еразъм в нашата компания. Ако трябва да се направи сравнение с българските служители, половината от предлагат по-високо качество на работа и са по мотивирани, а с останалта половина не се получават нещата.



- Може ли да се твърди, че работата във Вашия бранш е по-трудна или по-тежка, и може ли това да е причината за тези трудности?


- Не, защото в нашия бизнес, строителството е основния бранш, а електроинсталациите са най-леката част. С други думи, при нас работят първо най-квалифицираните хора в областта на строителството, второ е най-леката физическа работа. Има голям процент умствена дейност а не е просто хамалогия. Проблемът е, че липсват кадри, не е толкова бранша, нито самата работа. Самата работа не е тежка.


- Коя е Вашата тайна на успеха, която сте прилагали през годините, за да намерите и задържите вашия екип?


- Тайна все още нямам, за съжаление. Вероятно отстрани изглежда, че екипът, който имам, е лесно да се задържи, но в действителност не е така. Ние също имаме трудности при задържането на кадрите си. Задържането на един служител е свързано с компромиси и от двете страни.


Хубавото при нас е, че сме натрупали история и колегите, и момчетата, които работят при нас, сме заедно от години. Не е необходимо да им се доказвам или тепърва "да ги ухажвам", за да работят при нас. Процесът е труден, но се опитваме да угаждаме на колегите и се опитваме по всякакъв начин да им дадем това, от което имат нужда, за да могат да останат при нас.


- Това означава ли, че предлагате добри социални пакети?


- Социални пакети в областта на строителството са единствено финикийските знаци, защото при нас парите са най-важното нещо. Служителите много рядко се блазнят от това да ползват всякакъв вид социални пакети. Имахме преди карти за фитнес, говорил съм с тях за купони за храна, за допълнително здравно осигуряване, но тях ги интересува единствено заплащането. Те казват "окей, съгласни сме, шефе, много хубава идея, обаче може ли да не я взимам в такъв вид, ами да взема просто повече пари към заплатата". В нашия бранш финансовото обезпечение е най-оценено.



- Според вас защо някои служители напускат компаниите, в които работят и отварят конкурентни фирми?


- Това е интересна и дълга тема. При нас това е много сериозен проблем. Причина за това е и политиката на държавата, защото се допускат много хора в бранша да работят без осигуровки, без фирми, без квалификации, без групи, без никакви сертификации, като ИСО и Строителна камера. Няма установен орган, който да ги държи под контрол. Инспекцията по труда, работи предимно по сигнали, а не работи на общо основание.


Това е първият проблем, а вторият е, че живеем в страна с широко разпространена корупция и те знаят, че сравнително лесно могат да си платят и да не се занимават "с глупости", а фирми като нашата ще трябва да се занимават "с глупости" и при една проверка с подготвяне на много документи, което отнема време.


В крайна сметка такъв е бранша и се борим. Хората често напускат, за съжаление, подведени от това, че когато напуснат, ще изкарват повече пари. Може би година или две им отнема да разберат, че не е точно така. Смятат, че като станеш шеф, вече всичко си зависи от теб и можеш да не работиш и нищо да не правиш, което също не е така - това е един мит, който просто витае в атмосферата, но той не е истина.


Другото нещо, което много ги блазни, е това, че ще могат да правят бизнес, само че те не са бизнесмени и в повечето случаи или остават сами, или ако направят някаква бригада, тя е от двама-трима. Но това според менне е бизнес. Бизнесът е нещо устойчиво и нещо, което помага за развитието не само на тях, а и на колегите около тях.В повечето случаи те не са икономически подготвени да правят бизнес.


Отделят се от фирма като нашата, правят опит да ползват наши клиенти, правят нещо временно и докато натрупат знанията, уменията и инструментите, които им трябват, те вече са затворили. В най-добрия случай си остават сами, и работят за себе си, без фирми до края на живота си, което нито ги развива, нито допринася за икономиката, под каквато и да било форма. В крайна сметка аз не съм човек, който може да регулира пазара, но пък съм от хората, които страдат от това, че той не е регулиран.


- Случвало ли се е до момента да допуснете някого, който си е тръгнал от компанията и е разбрал, че всъщност не е по-лесно, да се върне при Вас? Има ли такива случаи?


- Засега такъв случай няма. Аз съм им казвал на момчетата, че има някои хора, които много харесвам, които много уважавам и ценя, и смятам за много добри служители. Проблемът е, че ако допусна подобно нещо, означава да предам доверието на останалите хора, които работят в компанията и те да си кажат "ами аз винаги мога да тръгна, да отида някъде, да пробвам и ако не е хубаво ще се върна, нали ще звънна на Сашо и той ще ме вземе". Това не е правилния подход и не искам да бъде така.


- Добре, всички знаем, че текучеството на персонал може да навреди на бизнеса, но има ли случаи, в които самото текучество е полезно за бизнеса?


- Текучеството е полезно, когато е в нормалните норми и това, което е установено и за икономиката, е, че безработица от порядъка на 8-10% е полезна за самата икономика, защото малко или много кара хората да се будни непрекъснато, и да не "заспиват", докато са на работното място, защото знаят, че могат да бъдат заменени.


Сега, в случая, когато няма безработица, те са спокойни и знаят, че и да бъдат уволнени, след два-три дни ще си намерят работа някъде другаде, което е проблем и за работодателите, и за икономиката. Текучество, от гледна точка на контрол и на стягане на редиците, е полезно.


- За финал на нашия разговор, какво е посланието Ви към работодателите, които страдат от такъв тип проблеми, а и към служителите?


- Към служителите посланието ми е преди да вземат решение, да го обмислят добре, защото много от тях се подлъгват от това, че някъде им обещават повече пари или те самите смятат, че като напуснат ще изкарват много пари, и ще станат милионери - няма да е така. Да помислят добре преди да направят крачка, защото след това и за тях е трудно, а и за нас е трудно.


Аз, например, не бих върнал някого при мен на работа и самият той може да иска да се върне и по този начин да прецака, и себе си, и мен. Към служителите съвета ми е да помислят добре преди да вземат подобна крачка и много ви моля, говорете с работодателите.


При мен има момчета, които напускат и казват "аз тръгвам" заради някаква незначителна причина, която той, като наш служител от 7-8 или 10 години, не е споделил, че нещо му липсва. Винаги е добре да се говори с работодателя и в крайна сметка това е човекът, който ви е давал прехрана в продължение на доста време и му дължите поне един разговор, за да може, ако иска да направи нещо, за да ви задържи, да му дадете този шанс.


В обобщение към служителите съветите ми са два: да помислят добре преди подобна крачка и да поговорят с работодателя, за да му дадат шанс, ако може да ги задържи. Относно работодателите съвета ми е един - спокойно, и това ще мине!


- Благодарим Ви много, че обсъдихме тази тема. За нас и за аудиторията със сигурност бе изключително интересно и полезно. Пожелаваме Ви успехи и до нови срещи!

0 коментара

Подобни публикации

Виж всички

コメント


bottom of page