Здравейте на всички! Днешният ни гост е много интересен. Той е новатор в България, в услугите, свързани с и-комерс, по-точно в частта "създаване на фото и видео съдържание". Въпреки че звучи познато, начина, по който работят – като качество и добавена стойност, няма аналог у нас. Точно преди пандемията стартират бизнеса, но това се оказва и точния момент в много отношения - тъй като все повече фирми се интересуват и пренасочват към онлайн продажбите. Нашият гост се казва Десислава Маркова, която всъщност е и управител на фирмата – EcomSolutions.
Деси, здравейте, това е нашето първо интервю! Ще Ви поканя да разкажете малко по-подробно и за себе си, и за фирмата, тъй като и като личност сте много интересна.
Здравейте и благодаря за поканата, и за възможността да представя това, което правим! Проектът, който започнахме – „EcomSolutions“, вече стана на три години. Много е различен от всичко, което съм правила до момента. Професионалният ми живот е доста динамичен и разнообразен като сфери на дейност. През годините работата ми е била свързана с управление на проекти в различни индустрии и области. С голямо удоволствие и любопитство се захванах и с този. Работим предимно за модната индустрия, а това е работа, свързана със създаване на красиво съдържание – какво по-вдъхновяващо за една жена. Работата определено е интересна, а „подкарването“ на един стартъп си носи и дозата предизвикателство, което пък дава емоционалния заряд.
Как решихте да се занимавате с мода и с фотография? Как Ви дойде тази идея?
Работила съм предимно в технологичния сектор. Доста време водех инвестиционните проекти първоначално на чужд инвеститор, впоследствие на българско дружество. Проектите са в много различни области, софтуерна компания, телеком, инвестиционни имоти, сигурност, мениджмънт консултинг, инвестиции в акции. Този проект е поредната идея, която решихме да имплементираме и така, всъщност, се озовах в този бранш.
Ние сме били на гости във Вашия офис, видяхме оборудването и машините, с които работите. Всяка една от тях е на стойност десетки хиляди евро. Това не е ли плашеща инвестиция за един български предприемач?
Инвестицията е много голяма - решихме да закупим целия набор от машини на този производител, който е в топ 10 иноватори и производители на такова оборудване. Целта беше да покрием пълния спектър продуктова фотография в различните браншове. Концепцията ни е да предлагаме услуга на едно по-високо ниво – като процеси, отношения с клиентите, качество на изображенията. За да можем да го постигнем ни трябваше много по-високотехнологично оборудване, затова и инвестицията е такава. Машините ни са последно поколение - полуроботизирани, използващи изкуствен интелект, правещи не само висококачествени изображения, но и компилиращи видеа, което значително променя цените, които можем да предложим в полза на клиента, сравнено с колегите, работещи със стандартно оборудване.
Идеята да инвестираме в такива машини дойде от единия от съдружниците ни, който има дългогодишен опит в модната индустрия и беше продиктувано от това, че хората вече пазаруват повече онлайн, без да очакваме, че няколко месеца по-късно ще настъпи пандемията и пазаруването онлайн ще стане почти единствения вариант.
Можете ли да ми разкажете малко повече за компанията, която представлявате? Какви услуги предлагате на клиентите? Какъв тип компании ползват Вашите услуги?
От самото създаване концепцията на студиото беше да работи предимно за западния пазар, тъй като този тип услуга там е изключително добре познат и много търсен. Включително познати са и машините, с които работим. Докато за България това е съвсем нова услуга. Когато закупихме машините, преди почти 3 години (а мисля, че и все още), сме единствените в източна Европа, които имат така оборудвано студио. По една или две машини има в Румъния и Гърция (но те са купени от маркетплейси за собствено ползване), но няма цялостната концепция за студио, предлагащо такива услуги.
Това, което се стараем да предлагаме, е комплексна услуга, така че клиентът да няма никаква загуба на време, да няма разминавания между очакванията и желанията му и цялото това нещо да се случва в кратки срокове и с високо качество.
Основно сме насочени към e-commerce индустрията. Изпълняваме заснемането според изискванията на клиента - платформата, на която иска да продава, визията на бранда или специфичните характеристики, които трябва да бъдат показани.
Машините ни позволяват да предлагаме качество и консистентност на заснемането, които иначе са трудно постижими, а са толкова важни, за да изглежда един сайт професионално и красиво (снимките са на еднакъв фон, с еднаква пропорция, позициониране и т.н. – всичко това за нас е лесно с оборудването, което имаме).
Качеството на изображенията и видеата е от изключителна важност. Клиентът усеща дори без да се заглежда. Когато видите добре заснет продукт, той привлича погледа ти и ви кара да му обърнете внимание.
Много от клиентите дори не се замислят, че един продукт, колкото и добре да е заснет, е необходимо след това снимката да бъде обработена. За някои типове заснемане това е лесно разбираемо – например, снимането на дрехи на невидим манекен. Ясно е, че някак пластмасовият манекен трябва да изчезне, дрехата да се оформи, за да изглежда добре. Не малко са предизвикателствата при снимките на продукти с отражения, променящи се нюанси и т.н. Тук висококвалифицираните ретушьори са критична част от процеса. Освен екипа от фотографи, ние имаме и ин-хаус екип, който прави постобработката на снимките, за да можем да предложим качествен краен продукт на клиентите.
В такъв случай каква е разликата между машината и фотографа? Използвате ли фотографи, как се случват нещата?
Функциите на машините са измислени от екип фотографи. Имаме 4 машини, всяка от тях е създадена с различна цел, дава различен тип улеснение и има своите предимства. Но, като всяка машина, има и много неща, за които не могат да заместят човека.
Това, за което помагат изключително много, е постигането на консистентно заснемане. Улесняват процесите чрез създаване на макети, могат да бъдат запазвани настройки, запаметяват последователност на пози и всичко това помага за всеки един клиент да бъде запазен уникалният начин на заснемане, така че независимо кога и след колко време дойде отново, неговите продукти ще бъдат заснети по одобреното от него задание, без да се губи времето му. Това е нещо, което сам човек много трудно, при огромно старание, би могъл да постигне. Особено когато се снима за десетки и стотици клиенти, по няколко пъти в година, на различни интервали от време.
Друго нещо, с което са ценни, е скоростта. Всяка от тези машини има различни характеристики, които помагат нещата да се случват по-бързо и лесно. Капацитетът на студиото ни е между 400 и 2000 артикула на ден (в зависимост от начина на заснемане и възможността за разпределяне на работата между машините), което е средно около 1000 – 6000 снимки.
Третото е безкомпромисно качество. Оптиката и осветлението в машините е последно поколение и позволява да се постигат много добри резултати.
Не могат да се използват когато се налага да се правят снимки „на терен“ – защото тежат по няколко тона и не се местят извън студиото, както и за определени типове модна фотография. Но тук колегите работят с необходимото им стандартно фотографско оборудване, така че покриваме и такъв тип услуги.
Значи можем ли да кажем, че машините не изземат функциите на фотографите, а по-скоро чрез тях затваряте цикъла?
Нашите фотографи, всъщност, работят с машините и когато се налага снимат и с фотоапарат - когато трябва да се постигне нещо, за което машините не дават толкова добър резултат.
Не взимат работата на фотографа, а я улесняват. Помагат на фотографите да постигнат цели, които иначе би им било по-трудно да постигнат или биха отнели повече време и усилия.
Другото различно и удобно нещо на част от машините е, че сами асемблират видеа, тоест ние заснемаме продуктите на няколко сегмента, а машината сама „сглобява“ видеото. Тъй като целият процес е автоматизиран, това ни позволява да предложим цена на видеата, които са почти колкото цената на една снимка. Това е нещо, което в момента на пазара не мисля, че някой може да предложи, заради начина, по който се създава едно видео.
На кои пазари работите? Имате ли български клиенти или се фокусирате върху западна Европа?
Имаме много немски клиенти, така стартирахме бизнеса. С течение на времето, през последната година-година и половина, започнахме да ставаме добре разпознаваеми и на българския пазар. В момента имаме може би 2 пъти повече български клиенти, отколкото немски, въпреки че обемите в България са несравнимо по-малки от тези, които идват от чужбина.
Радостното е, че има много нови български брандове, супер качествени и впечатляващи, които разбират необходимостта да представят продуктите си чрез качествено и професионално заснемане.
Какво означава да имаш качествена снимка?
Бих казала, че не е само самата снимка, по-скоро начина, по който се прави комбинацията от снимки, за да се представи един продукт. Когато човек пазарува, освен че е привлечен от визията на модела, иска да има възможност да види дрехата в детайл, да „усети“ материята, да я види заснета под различен ъгъл, не само на модел, но и в неутрална среда – на невидим манекен, за да може да прецени за себе си дали това би било подходящо за него. По този начин значително се намалява процента върнати продукти.
Едно качествено заснемане дава почти 100% информация за продукта, който се предлага и при поръчка шанса да бъде върнат заради несъвместимост на това какво виждаш и това какво получаваш, е много малък.
Може ли да се каже, че клиентите разпознават качествените брандове точно по снимките на уебсайта? Има ли обратна връзка от Ваши клиенти за разликата от снимките им преди Вас и след Вас?
Да, много е приятно, когато човек чуе: "Знам, че сайтът ми сега не изглежда добре, но това, което ни предложихте като вариант на заснемане, ни дава сигурност, че ще го направи работещ". И след време, когато сайтът се обнови с новите снимки, направени от нас, и вече изглежда по абсолютно различен начин, клиентите идват супер щастливи, че продажбите са се вдигнали.
За съжаление не всички търговци в България си водят и следят подобни статистики. Ние съветваме нашите клиенти да проследят (дори оставяйки част от старите снимки да вървят паралелно с новите), кои продукти се продават по-бързо и по-лесно, кои продукти имат повече връщания, и кои остават в клиента. Така решението дали да се инвестира време и средства в повишаване качеството на изображенията, би било много лесно и бързо. Но за това е необходимо самият клиент да има разбирането, че е важно да се интересува и да следи тази информация.
Можете ли да ни разкажете малко повече за самите машини? Каква е разликата между тях, едно и също ли правят, няколко еднакви ли имате?
Машините, които имаме, са 4 на брой. Всяка една от тях покрива определена област. Едната от машините е силно специализирана за продуктова фотография, всякакъв тип предмети (чанти, обувки, бутилки, бижута), които са в сравнително малък размер, с височина до около 50 см. Удобното тук отново е, че тази машина асемблира видеа, така, че един продукт може да бъде показан супер атрактивно, не само със снимков материал, а и с кратко видео.
Другата машина е за снимане с модели. Там снимаме предимно облекла, би могло да се заснемат и по едрогабаритни продукти - детски колички, колела, всичко, свързано с участието на човека в него. Тя също асемблира видеа – получават се супер атрактивни за гледане видеа.
Третата машина е така нареченият невидим манекен, който стана задължителен в модния бранш.
Четвъртата машина е удобна за заснемане предимно на бебешки неща, мънички, които са много трудни или не изглеждат добре на невидим манекен или такива с доста прави форми, така, че стоят добре в легнало положение и са бързи и лесни за заснемане. Това е машината, която най-много използваме за снимане на детайли, аранжиране на различни композиции от снимки.
Това означава ли, че вие покривате буквално всичко, което може да се продава онлайн? Можете ли и техника да заснемате?
Всъщност, заснемали сме климатици, но едрогабаритна техника няма много смисъл да се носи в студиото. Чисто логистично е изключително трудно, тежко и скъпо.
Тук говорим за продукти, които са лесни за пренасяне. Процесите ни са организирани така, че клиентът опакова стоката в някаква пратка, ние я получаваме, съответно се подготвя, стилизира, заснема. Снимките се обработват и се качват на сървър или облачната платформа и след като са одобрени, връщаме стоката обратно с куриер.
Реално, единственият ангажимент на клиента е да прецени какво иска да заснеме и да ни го изпрати.
За всеки клиент правим style guide, който описва начина на заснемане, технически параметри, специални изисквания, така че да няма разминавания в очакванията и предварително всичко да е изчистено.
Значи самият аранжимент за всеки един клиент е различен и не са еднакви снимки за всички клиенти?
Да, абсолютно. Клиентите са с изключително различни изисквания и това е много разбираемо. Брандовете са много, имат съвсем различни очаквания и визия.
Имате ли минимални бройки? На какъв принцип работите? Само с големите брандове или може и с някой малък моден бранд, например?
За нас няма особен смисъл да приемаме клиенти с по-малко от 15-20 артикула, но до момента не сме върнали клиент, дори да дойде с два артикула, тъй като всеки стартира отнякъде. Особено новите брандове, които в момента прохождат, нямат голям брой модели. Идват обикновено с 5-10, дори 20. Но пък оттам нататък всеки нов модел, който измислят, се заснема. Имаме и такива клиенти, които изпращат хиляди бройки на поръчка. Но те не са сравними. За нас е интересно и важно да работим с всеки един от тях.
В крайна сметка, високото качество на снимките и при малките, и при големите брандове продава повече, нали така?
Практически, да. Когато продаваш нещо, което си харесал и смяташ, че то ще се продава, искаш да бъде представено добре. А когато клиентът види нещо, то трябва да го привлече, за да поиска да го купи. Не би се спрял на нещо, което изглежда мърляво, измачкано, висящо.
Кое е най-голямото предизвикателство, пред което сте се изправяли?
Голямо предизвикателство е, че в нашия бизнес няма много варианти за планиране. Клиентите не знаят кога, колко бройки ще имат за снимане. Знаем ориентировъчно, защото има сезонност в модата, кога стартира новият сезон, кога се заснема и т.н., но практически ни е почти невъзможно да предвидим колко клиента ще се обадят съответния месец и това рефлектира върху натоварването.
Капацитетът ни иначе е голям, ние сме гъвкави като организация, така че не сме имали проблеми с изпълнението на поръчки.
Какво послание бихте отправили към нашите читатели?
Да влагат желание и страст във всичко, което правят, за да се получи по най-добрия и красив начин.
Comments