Един от най-новите ни партньори. Иновативни и полезни, запознайте се с Tri Soft - компания, която помага на българското образование.
Разкажете ни, какво е Tri Soft, какви проблеми решава.
TRI Soft (чете се Трай Софт) е софтуерна компания, която в момента е насочена към разработката на интерактивни технологии и визуализации – виртуална и добавена реалност (VR / AR), 3D архитектурни визуализации в реално време, както и образователни видео игри със STEM насоченост. Също така разработваме и симулатори – специализиран софтуер, който пресъздава реална физическа обстановка и може да бъде ползван за обучителни цели. Например, един от симулаторите ни в процес на разработка е такъв за боен танк, позволяващ обучението на кадети: механик-водач, мерач, зареждач и командир на танка. Други проблеми, които решаваме са тези, свързани с методите на преподаване на децата от първи до 4-ти клас. Как дойде идеята да създадете компанията?
Компанията е създадена през 2012 г., като в началото се занимавахме повече с разработката на уеб-сайтове, мобилни приложения и графичен дизайн. Впоследствие решихме да преориентираме дейността си към триизмерни технологии, визуализации и симулации. Нашият управител и технически гуру – Стефан Ставрев, е завършил образованието си в Университет Амстердам, където е завършил и създателят на програмният език Python - Гуидо ван Росум. Неговата специализация са видео игрите и изкуствения интелект – което е и една от предпоставките за преориентиране на дейността на компанията към по-познати и интересни сфери.
Работата с младите хора е изключително отговорна и е от значение за цялото общество. Какво ви мотивира, за да продължавате, особено във времена на криза?
Работата с млади хора е много ентусиазираща и зареждаща. Много от тях решават да продължат образованието си в чужбина и голяма част остават да работят и живеят там. Съветвам тези колеги, да се върнат след като се дипломират – със знанията и разширения кръгозор на образованието в чужбина, те биха се реализирали успешно на пазара у нас, а защо не – и да стартират собствени компании.
Личната ми мотивация във времената на криза е, че кризата представлява както трудност и пречка за едни, така и възможност за други. Видяхме, че покрай пандемията се наблегна усилено на дистанционните методи на преподаване и компаниите, които предлагат такива услуги, успяха многократно да повишат оборотите си и да засилят присъствието си на пазара. Паралел може да се направи и с ресторантите и заведенията за хранене – благодарение на онлайн платформите за поръчване на храна, някои вериги успяха бързо да се преориентират и да наблегнат на приготвянето на храна за вкъщи. Същото е валидно и за събитията с много хора – изложенията и конференциите се провеждат в онлайн среда. А създаването на виртуална онлайн среда е една от възможностите ни за изява, по която работим и в момента. Възможности има – стига да бъдат идентифицирани, осъзнати и адресирани своевременно.
Кое е най-новото при вас? Разкажете ни за него, кой, как и кога може да се възползва от него?
Природо-математическите дисциплини са трудни за възприемане от повечето малчугани (ако се съди по оценките на положените матури след 7-ми клас). Ето защо сме разработили образователна платформа от тип интерактивен под. Тази платформа носи наименованието FluurMat и позволява образователни видео игри да бъдат играни от няколко играча на пода, посредством интерактивна проекция. На английски тези методи носят наименованието STEM (абр. от Science Technology Engineering and Mathematics – природни науки, технологии, инженерни науки и математика). Това е съвременна и перспективна сфера, в която работят множество специалисти – педагози, преподаватели, разработчици на софтуер и хардуер. От интерактивния под FluurMat могат да се възползват деца в детската градина, както и ученици в началните училища. Към момента сме разработили над 35 игри, повечето от които са с образователна насоченост и са изцяло на български език. Интерактивният под FluurMat може да бъде закупен директно от нас – просто изпратете запитване във формата ни за контакти. Срещате ли добра приемственост сред училищата и университетите? Отворено ли е образованието в България към нови идеи и подходи?
И да и не. В някои училища срещаме много добри отзиви от новите образователни тенденции, методи и способи на преподаване. Съществуват и такива, които са по-консервативни. Разбираемо е, че по-възрастните преподаватели трудно се справят с по-съвременните технологии. В същото време, съвременните деца са с постоянно ангажирано внимание към мобилния си телефон или таблет. Ето защо, за да им въздействаме и обучим ефективно е необходимо да говорим на техния „технологичен“ език и да преподаваме на друго ниво. България изостава с усилията си за дигитализация, макар сферата на образованието да е една от най-важните за развитието ни като нация. Кое е нещото, което бихте направили ако нямаше ограничение във вашия бизнес, може би мащаба или някакъв нов продукт? Хм, интересен въпрос. Не смятам, че в момента има сериозни ограничения към нашия бизнес, по-скоро се откриват нови възможности за правене на бизнес. Вместо визитни картички на хартия си разменяме ел.пощи и вайбър групи. В този ред на мисли, настоящите ни продукти и услуги са напълно приложими в условията на пандемия. Да, може би мащабът на образователните ни продукти щеше да е съвсем друг при нормални учебни присъствени занятия. Въпросът е, че и сега можем да изведем образователния софтуер извън хардуерната ни платформа, като го предлагаме под формата на услуга. Разбира се, това действие ще ни коства някакво усилие и ресурс и не е ясно колко ефективно ще е. Затварянето на училища и градини в България може и да продължи, но в същото време съществуват и други пазари. Така че, мащабът се свежда в момента до намирането на подходящи партньори и дистрибутори, които да предлагат нашите продукти в чужбина. И е много по-лесно да срещнеш такива компании в момента, тъй като не е необходимо да пътуваш до Великобритания или до Белгия, или до Италия, за да се срещнеш с тези хора. Всички събития се провеждат в онлайн среда, което значително оптимизира процесите по организация, пътуване, престой в чужбина, стягане на багаж, подготовка на рекламни материали…и т.н.
Какво ще научим от вас през следващите 12 месеца в списанието?
Надявам се да успеем да публикуваме актуални новини около развитието си в следващата година. Предстои да пуснем на пазара някои, в момента все още вътрешни проекти и продукти, с които да запознаем читателите на сп. „Български предприемач“. Очаквайте нови образователни видео игри, нов продуктов дизайн на интерактивния ни под и нов продукт за рисуване, подпомогнат от изкуствен интелект.
Какво послание бихте отправили към младите хора и техните родители?
Към младите хора – учете, и се занимавайте с това, което на Вас ви е интересно. Ако имате възможност – продължете образованието си в чужбина. Университетите предоставят добра основа за повечето бакалавърски степени, но запишете и завършете магистратура в чужбина. Животът и академичната среда ще Ви повлияят положително и ще разширите многократно кръгозора си. След това се върнете, като донесете знанията и уменията със себе си. Ако работите по специалността си в чужбина – това е чудесно. Още по-чудесно ще е ако успеете да убедите работодателя си да отвори клон на компанията в България и Вие да го оглавите. По този начин не само ще можете да бъдете до близките си хора, а и да спомогнете за развитието на местната икономика.
Към родителите посланието ми е само едно – не карайте децата си на сила да записват висше образование! Съществуват множество гимназии, в които професионалното образование е на достатъчно добро ниво, за да могат да се реализират на пазара на труда в България. Тъй като преподавам и в Пловдивския Университет много често срещам студенти, които не знаят защо са там или дори с какво искат да се занимават. Много е важно да се ориентирате добре какви възможности предоставя пазара на труда в България и ЗАЩО искате да придобиете висше образование. Аз лично не познавам софтуерна компания, която да се интересува от придобита бакалавърска или магистърска степен, а по-скоро директно тества текущите знания и умения на кандидатите за работа. Познавам също така и колеги, които са много добри в работата си и все още не са завършили висше образование. Университетът е в състояние да даде добра основа и обща подготовка, но само личното занимаване, опит и личен интерес са в състояние да подготвят учениците за утрешната действителност. Ето защо родителите трябва да са наясно какво могат и какво не могат да очакват от едно висше училище.
Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.
Comments