Здравейте на всички, които четете този материал на виртуалните страници на списание "Български предприемач". За мен е удоволствие да ви представя моята гостенка днес, която е и наша приятелка – Борислава Киркова.
- Директно отиваме към голямата новина! Борислава, какво се случи на 15-ти юли във Варна?
- На 15-ти юли се състоя дългоочакваното откриване на Алфа Група във Варна. Малко повече от 20 бизнеса седнаха около заседателната маса, като софийските членове въведоха ударно варненските в атмосферата на Алфа Групата. Впечатляващо е да чуеш какво споделят останалите бизнеси, да усетиш енергията и да се докоснеш до целия опит и знания, които се обменят вътре в залата. Като казваме ние, "отговорът винаги е в стаята".
Как се „дава акъл“ на един бизнес, който примерно, прави един милион оборот годишно? Кое всъщност е неправилно в това изречение?
- Аз не давам акъл на никого. Това е правилното твърдение! Моята сила е в това да обединя бизнеси или по-скоро собствениците им, които реализират милиони лева годишен оборот. Зад гърба си те имат знанията и уменията, положителните истории за успех, както и понякога горчивия, но полезен опит от фалити и предизвикателства и най-важното - са готови да го споделят с другите.
Това, което правя аз, е умело да насоча егото на Алфа личностите в правилната посока и да вкарам ред и дисциплина в една такава структурирана среща, за да могат да се впишат всички по начина, по който всеки от тях би бил полезен.
- Да, всъщност аз съм присъствал на няколко срещи, защото ние от "Български предприемач" сме горди членове на Алфа Групата. Ще споделиш ли няколко резултата и истории от срещи на Алфа Групата с аудиторията ни? Какво се случва на практика с бизнесите, които участват в Алфа Групата и за колко време?
- Главната цел на бизнесите, членуващи в Алфа Групата е да усвоят стойността си в рамките на 2 до 3 години. Това е единственото нещо, което обещаваме ние – естествено, ако те положат необходимите усилия и работят между две месечни срещи.
Без усилията на бизнесите, ние няма как с магическа пръчка да го направим. Но ако прилагат всичко, което са взели като решение след всяка работна сесия, трябва да удвоят стойността си в рамките на две до три години и да доминират в пазарната си ниша, т.е. да бъдат най-добрите в нея.
- Тоест, няма два бизнеса от една и съща пазарна ниша в Алфа Групата?
- Да, няма. Ексклузивност е едно от условията – в една Алфа група може да участва само по един представител от бранш.
- Това е една система, която всъщност е съумяла да канализира и да фокусира опита на различните бизнес собственици в посока на това да помогнат за решаването на даден бизнес казус. Кога и къде е създадена тази система и какво е казус?
- Да започнем от първата част на въпроса - това е формат, създаден в Англия преди малко повече от 10 години. Той е създаден именно за този тип бизнеси, за малък и среден бизнес, които имат над 10 служители и над 1 милион годишен оборот.
Съдържанието на работните тетрадки е създадено за техните цели и в началото е тествано в рамките на 3-4 години с групите от собственици и управители на такива бизнеси в Англия, за да бъдат изчистени и да са полезни за тях.
А какво означава казус: всяка среща на Алфа Групата е разделена на две части. Втората е наречена „мастърмайнд“. Всеки един от членовете може да представи реален бизнес казус от своето ежедневие и да се възползва от опита, знанията и уменията на останалите, които са извън неговия бранш, напълно необременени от това, което се случва при него, без неговата експертиза.
Това се прави с цел участникът да получи възможно най-много идеи, предложения и въпроси, които след това, връщайки се в офиса при своите екипи, да може да разгледа, анализира и съответно да избере 2 до 3 най-подходящи идеи, които да развие и реализира.
- Това ли е един от начините, по който можете да излезете извън кутията, без да ви се налага да ходите на почивка, да си изпразвате съзнанието и да спирате всякаква дейност?
- Определено може да се каже, че участниците в мастърмайнда биват изкарани от зоната на комфорт. Неслучайно наричаме стола, на който седи всеки от тях "горещия стол", тъй като в началото трябва да отговаря на редица въпроси, целящи разясняване на конкретната ситуация.
Преди казуса те в повечето случаи сядат умислени, понякога несигурни дали ще намерят решение, а накрая на казуса, след час и половина, те винаги са удовлетворени и обнадеждени, защото имат повече от 30-40 или повече идеи, от които могат да си изберат най-добрите.
- Колко идеи най-много са се получавали на такъв казус?
- Това, за което се сещам аз като най-голям брой идеи и предложения, всяко едно от които може да бъде реализирано в съответния бизнес, беше около 65-70 идеи за голяма компания за продажба на компютърна техника, членуваща в Алфа Групата.
- Аз мисля, че присъствах на тази среща и за час и половина имаше 65-70 идеи. Вие казахте, че това е система, която са тествали в Англия за техните бизнеси и техния пазар, където народопсихологията е коренно различна, манталитетът на бизнеса също, мащабите, ако щете... Вие как успяхте да адаптирате толкова успешно в България една система, която е създадена на чужд пазар?
- Всъщност форматът и системата са напълно еднакви както в Англия, така и в България, както и във всички останали 30 страни, в които е представена Алфа Групата.
Системата е една и съща - бизнесите навсякъде са еднакви. Да, има различия в начина, има културни различия, но основите и принципите са едни и същи. Спомена манталитет, бизнесите в България с всяка година стават все по-отворени към подобен тип peer-to-peer формати - бордове от равноправни собственици и управители от един калибър, споделящи опит в неконкурентна среда. Българските бизнеси не са много по-различни от английските или тези в Германия и Испания.
- В такъв случай да пристъпим към примерите за това, което се случва в Алфа групата.
- Мога да дам пример с бизнес, който членува от самото начало на Софийската група, вече повече от три години и половина. Той беше изключително засегнат от пандемията, тъй като произвежда нестандартно търговско оборудване. В момента, в който бяха затворени всички търговски обекти, те останаха без работа. Малко преди това бяха успели да удвоят служителите си, да увеличат производството си и удвоят оборудването в производствената си база. След това се получи едно плато, в което изгубиха най-големия си клиент, който им носеше между 70% и 90% от оборота. Оттогава досега имат много повече малки клиенти, които не само наваксаха загубата от този огромен клиент, но и удвоиха оборота си. Те казват, че това се е случило изключително и благодарение на подкрепата, която Алфа Групата им е оказала през всичките тези месеци, както и на казусите, които са решавали по време на срещите за своя бизнес, а много често и взимайки „Аха-моменти“ от казусите на други участници.
- Има ли друг пример и защо не казвате кои са фирмите?
- Като цяло, в Алфа Групата спазваме правилото за конфиденциалност. Ако самата фирма иска да излезе с името си, тя го прави. За примерите, които даваме, имаме разрешението им да споменаваме браншовете. Те не търсят реклама, важно е да се знае от кой бранш са и какво са постигнали.
- Да, да, защото, ако търсеха рекламата, щяха да са в списание "Български предприемач"!
- Някои от тях са, да.
- Доста от тях вече са при нас, всъщност...
- Да, повечето от тях виждат ползата от това да бъдат част от медия, която показва само добрите новини и най-вече успехите на българските бизнеси.
- Беше важно да те попитам, за да може хората да не се чудят от липсата на имена на конкретни фирми. Има правила, които трябва да се спазват и всъщност това е спокойствието, което получават бизнесите при вас, разчитащи на конфиденциалност. Дори и в случай, в който можете да използвате примера им за много силна реклама за Алфа Групата - един бизнес, който си губи основния клиент и почти е пред фалит, изведнъж си удвоява оборота. Това е много силен рекламен аргумент, който може да използвате, но въпреки това вие не го правите, не говорите с имена на фирми без тяхното разрешение. Какъв друг пример бихте дали като за финал?
- Нека изберем компания, занимаваща се със спедиция, която членува в Алфа Групата вече две години. Тя постигна увеличение от 86% в оборота и 55% в печалбата по време на пандемия. Освен това собственикът и управляващ партньор в този бизнес успя да освободи между 4-5 часа оперативно време на ден, което вложи в работа върху стратегическото развитие на бизнеса си и благодарение на това постигна тези резултати. С него работихме и допълнително по системата на G.O.L.D Coaching, която индивидуална програма за развитие на бизнеса. Като индивидуална Алфа Група, както я наричаме, но е факт, че то бизнес постигна 86% увеличение на оборота, не на стойността – 55% на печалбата.
- Не е малко. Това, което казвате, е много важно, защото основните два ресурси на бизнеса, които са най-необходими, са време и пари. Ако нямаш време, много често нямаш и пари, като цяло.
- Тук показателят беше точно такъв. Беше се бетонирал в оперативната част, вместо да мисли върху стратегията. Затова ние ги извеждаме от офисите за 4 часа и ги събираме в сигурна среда, сред себеподобни, за да могат да мислят върху стратегическо развитие на бизнесите и съответно да го прилагат.
Мога да дам и трети много бърз пример - 20% увеличение на оборота само за една година плюс освобождаване на време - от това да ставаш в 3-4 часа сутринта и да работиш до 21:00-22:00 и да си постоянно в офиса - в момента служителите работят самостоятелно по цели седмици без собственика.
Всъщност, това е дефиницията на успешен бизнес - да може да работи без собственика си за известно време, така че това е много важно. И като за финал какъв е твоя призив към българския бизнес?
- Призивът ми е да стоят с широко отворени очи и да не изпускат нито една възможност. Да се вслушват повече в това какво казват другите бизнеси, да се възползват от успехите им и ако могат да си спестят техните грешки.
- Много ми харесва, защото преди две-три седмици аз имах разговор с човек, на когото казах, че не изпускам нито една възможност, защото по-скоро мога да съжалявам после за пропуснатите възможности. А ако си хванал възможността и имаш опита, тайминга и знанията, можете да превърнете в истинско, успешно и красиво нещо. Така че се присъединявам към това, което казваш. Благодаря ти за този разговор, а на читателите благодарим, че бяхте с нас и до нови срещи!
Comentários