Здравейте на всички, които четат днешното интервю! Нашият специален гост днес е госпожа Даниела Станкова от училището за изкуства - АкаТаМус.
Пред себе си вашата кратка биография и ще ми бъде много интересно да разкажете за себе си и за нея на аудиторията.
Здравейте и благодаря за поканата на списание "Български предприемач". Аз съм просто един обикновен музикант, който е намерил своя път в музиката и изкуство от най-ранна детска възраст. От 4 годишна възраст се занимавам с музика. Започнала съм с цигулка, с която съм завършила музикалното училище в град Бургас, където имах феноменален преподавател. Моята преподавателка и до ден днешен е един от еталоните ми за преподаватели. Тогава даже и не предполагах, че един ден ще стана преподавател. След музикалното училище в Бургас продължих образованието си в Националната музикална академия в теоретико-композиторски и диригентски факултет, където изучавах композиция и музикална педагогика със специалност хармония. Понастоящем приключвам своята дисертация за докторска степен към Софийски университет "Климент Охридски" в катедра музика. Целият ми живот дотук е минал в музика - образованието ми е такова, любовта ми е там - в музиката. Аз съм един изключително щастлив човек, защото обичам това, което правя. Това учих и с това продължавам напред.
Всяка една сфера от живота Ви е ориентирана към музиката и сте се отдали на 100% на нея.
Абсолютно. Понастоящем съм собственик и вокален педагог на училище за певци Distars откъдето тръгва моята кариера като вокален педагог. Освен това съм създател и на училище с музикален театър - частна форма. Това, което най-много обичам от музиката е джазовата и мюзикълната й страна. Може би, това е едно от нещата, които ни срещнаха с фантастичния екип, с които имам честта и привилегията да работя в частна професионална гимназия по сценични изкуства и мениджмънт АкаТаМус.
Разкажете ни малко повече за АкаТаМус. Как решихте да се включите в екипа?
АкаТаМус е една мечта на една феноменална дама, която е с повече от 40 опит в сферата на образованието и която освен това да възпитава има огромна любов и сърце за театралното. Надявам се вече и същата любов да гори в нея и към музикалното изкуство. С нея се запознахме през януари, когато тя ме покани да се включа към екипа за осъществане на нейната огромна мечта, а именно АкаТаМус. Оказа се, че това е и моя мечта, защото аз имах нужда от човек като нея до мен, който да поеме тази общообразователна част, а тя имаше нужда от хора като нас с колегата оглавяващ театралния департамент - Антон Радославов, който пък да се заеме с творческата час. Така се започна подготовката на това прекрасно училище наречено АкаТаМус.
А можете ли разкажете малко повече за катедрата по поп и джаз пеене, какво ще се изучава и кой ще преподава?
Първо бих искала да кажа, че АкаТаМус ще е едно изключително училище, което ще развива таланта на артистичните деца и ще подкрепя и тяхното личностно развитие. Двете катери, както знаете, са театрално и актьорско майсторството и поп и джаз пеене. Поп и джаз пеене ще бъде катедра, чиято учебна програма е предназначена за подготовка на ученици от 8-ми до 12-ти клас по тази специалност. Изграждането на един такъв завършен жанров музикант-вокалист е процес, който е свързан с много задълбочени теоретични и практически умения по нашата професия. Учебния процес изисква доста работа по овладяването на материал, който да разшири музикалния кръгозор на тези млади артисти, които ще постъпят в нашата гимназия, и да разшири техните вокално изпълнителски умения, да будят едни адекватни солови изпълнители на днешната музикална сцена, които са овладели всички стилове, наклонения и професионални умения, интерпретаторски умения и всичко, което е свързано с музикално-певческото изкуство. Музикално-певческото изкуство е едно от най-трудните, защото то съчетава в себе си словото, съчетава в себе си актинга, съчетава в себе си дори изобразителното изкуство, също визуално как изглежда един артист и танците му. На един певец му се налага да прави толкова много неща като излезе на сцената, че ако той не е добре подготвен, за което нашия фантастичен екип ще се погрижи, той няма да успее да се реализира и да бъде конкурентноспособен на българската и световната музикална сцена.
Тоест всички тези умения, които се научават в тази катедра биха били полезни и във всяка една друга сфера на живота, а не само изкуството?
Абсолютно. Това да се занимаваш с творчество, независимо какво е то, първо доставя огромна наслада на човек, освен това в сърцето на твореца нахлува целия свят, защото той отваря себе си и всичките си сетива за всичко красиво. Другото нещо, което е от изключително значение при нас вокалистите е, че когато се занимаваме с най-финия музикален инструмент, който е музикален инструмент като всички останали, а именно човешкия глас, ние изграждаме себе си и най-мощното оръжие всъщност, а именно гласа. Гласът, който даже нямаме нужда да виждаме от кого идва, за да усетим цялата сила на неговата енергия и неговата сила, не в смисъла на динамика, а силата като вибрация, енергия, чувствителност и като абсолютно всичко концентрирано вътре. По този начин много от артистите, които се занимават с пеене в един момент стават добри актьори или добри оратори, изключително добри презентатори, защото когато се научиш да владееш гласа и целия човешки апарат свързан с гласа - ти успяваш да владееш аудиторията или просто човека, който е срещу теб.
Как родителя да разпознае, че детето му има талант, защото всяко дете има такъв, и как най-правилно да го насочи?
Наистина всяко едно дете притежава талант и носи някакъв талант, но въпроса е той да бъде открит. Не винаги успяваме , говоря от името на родител на три деца, не винаги успяваме навреме да ги разпознаем и понякога е необходимо повече наблюдение и да опитваме, и да ги насочваме, тъй като ние сме хората, които в началото насочваме нашите деца. Трябва да наблюдаваме тяхното въображение. Децата, които носят някакъв артистичен талант имат една специфична чувствителност, която е много видима за по-наблюдателните родители или за родители, които се занимават с изкуство. Много от децата имат вродена сценична треска и много често се притесняват да бъдат в голямо обкръжение и да изразяват своят талант. Аз работя с актьори и познавам такива, които са били изключително срамежливи като деца, а в момента са фантастични актьори на българската театрална сцена. Специално при нас много често се случва това да имаме вкъщи някаква музикална играчка или да сме пуснали някакъв музикален пример било то по телевизора, било то по радио или интернет и детето, което е чуло няколко пъти дадената музикална фраза или звук, който е записан на музикалната играчка го повтаря безотказно. Много често се случва родителя да каже "Детето ми пее страхотно, какво ли не пее и Кристина Агилера да пуснем и Силвия Кацарова, пее феноменално" и много често когато родителите виждат ентусиазма и желанието в детето го водят на урок, за да се провери неговата музикална способност, защото тогава се разбира наистина има ли талант детето. И пак опираме до това, че ние сме тези, които подкрепяме и водим и не трябва да се отказваме, защото много често детето с ентусиазъм пристъпва в залата и започва своите уроци в един момент като стане трудно и почнем да повтаряме фразите и да се учим да дишаме или по-сложни неща и децата започват леко да се отказват, което е съвсем нормално, но ние трябва да продължим да подкрепяме, защото най-трудно е да откриеш своя талант и след това да го отгледаш. Един талант трябва да бъде обгрижван и много да се трудим, за да го отглеждаме, иначе си остава просто един талант, който може никога да не бъде открит.
През август ще имате приемни изпити на 23-ти и на 24-ти от 14:00 часа в общински културен институт Искър. Какви са условията за тези приемни изпити и има ли записване?
Непрекъснато има запитване, тъй като това е нещо ново и нещо различно и възможностите, които ще се предоставят в нашата гимназия са много. Децата ще имат възможност да попаднат в една артистична лаборатория и непрекъснато да практикуват, освен да полагат грижи за своя талант и да практикуват всичко, което са научили, защото това всъщност е от основно значение. Да имаме възможност да практикуваме и възможност както в случая е при нас да работим с музиканти, с бенд, с оркестър защото тогава се докосваме до истинската същност на музикалното изкуство. На втория етап от приемните изпити отново се изисква да имаме една средна степен на музикалност, като подготовката за тези изпити е представянето на две песни - едната е задължително да е на български език, като песните трябва да са различни по характер и музикално слуховата проверка, която се провежда на място от изпитващата комисия. Всичко това ще се случи както казах ти и на 23-ти и 24-ти август от 14:00 в общински културен институт Искър.
Какви са професиите, които завършилите АкаТаМус и тази катедра могат да практикуват и как децата могат да се реализират след това?
Много широк е спектъра специално на нашата професия тъй като ние излизаме като музикант-вокалисти. Така се нарича професията и всъщност какво можем да станем? Можем да станем жанрови изпълнители - поп-рок-джаз, може да създадем собствена банда, можем да пишем авторска музика, можем да пеем в хор, да работим в дублажа като изпълнители на всички музикални филми, които имат нужда от певци, за да бъдат обучени, особено детските на Дисни знаете много добре колко много песни има там, в сферата на театралното изкуството също бихме могли да се развиваме, особено към днешна дата е от изключително значение един артист да има освен на добрия слух и развитие глас има и невероятно сценично поведение и да грабва публиката, да приковава публиката, както с присъствие така и с глас.
Споделете ни какво е вашето послание към родителите, които са разпознали таланта на детето и искат да изпратя децата си при вас.
Най-добре да посетят нашият сайт https://acatamus.bg/ , където е написано абсолютно всичко, което те имат нужда да знаят за екипа и за преподавателите, които ще водят основните дисциплини и затова какво всъщност очаква техните деца. Не спирайте да наблюдавате и да давате възможност на децата си да се развиват и да разширят своите таланти, да покажат своите таланти, да не се притесняват, да използват своето въображение, да разкрият своята творческа чувствителност и да отвориш сърцето си за творчеството, защото творчеството наистина носи много, обогатява, изгражда много, подкрепя ни като личност и ни дава възможност наистина да бъдем едни пълноценни хора.
Благодаря много за вниманието, интервюто и за информацията. Сега ви изпращаме и нямаме търпение за следващото интервю в което ще сме започнали учебната година и ще имате и какво да покажете на практика. Благодарим и до скоро.
Opmerkingen