- Здравейте на всички читатели на списание "Български предприемач"! Днес съм много развълнуван и доволен, защото човекът, с когото ще си говорим, е и наш партньор - вече почти една година. Това е първото интервю и изобщо първия материал, който правим с него в списанието.
Изключително съм доволен, че мога да покажа нашето партньорство, което стартира милата годината от "Започни млад", Варна.
- Приветствам в списание "Български предприемач" Димитър Василев! Добре дошли!
- Привет! Благодаря за поканата и се надявам да сме максимално полезни на аудиторията.
- Това е почти сигурно! Изобщо нямам съмнения дори, но преди да започнем разговора, имаме един такъв обичай да оставяме гостите си, независимо кои са те, да се представят по възможно най-добрия начин сами!
- Благодаря за тази възможност! Аз ще Ви кажа, че най-трудният ми въпрос е, когато някой ме попитахте с какво се занимавам, защото нещата, които правя, наистина не са малко и понякога звучат нереално. Понякога нещо изглежда абстрактно и когато го видиш реализирано си казваш "то можело да стане". Накратко, ще кажа, че аз съм човек, който се занимава горе-долу от 15 години с иновации и предприемачество.
През последните години от човек със свободна професия стигнах до международен бизнес. Създадохме конференции, обучения, голяма международна конференция. В един момент от човек, търсещ менторство и подкрепа, се превърнах в човек, даващ менторство и подкрепа на млади предприемачи, на хора, които имат желание да се развиват в сферата на иновациите и предприемачеството. Като бизнеси съм създавал: IT компания, която работи за чужди пазари, брандове като Български бизнес форум, която е направителствена организация.
- Разкажете ни повече за проектите, с които се занимавате?
- Един реален случай е свързан точно с Innowave summit конференцията, която стартирахме през 2015 година. Исках да надградим форумите, които започнахме през 2011-та ,Български бизнес форуми. Идеята ми беше да се събират успешни хора, хора от бизнеса и да създаде среда, в която се споделя опит, добри бизнес практики и модели, да се насърчава предприемачеството.
През десетте издания на Innowave summit идеята беше да съберем местният бизнес с успешен национален и международен бизнес. През 2015-та решихме да скочим малко по надълбоко и си поставих за цел да поканя най-големите фондове за рисков капитал в Европа, понеже България имаше няколко фонда, които тепърва се ориентираха как се работи със стартиращи компании, и си поставихме за цел да сложим българите до чужденците. Целта бе да покажем колко са зле и че България има какво да покаже, да изберем стартъпи, които да бъдат промотирани на световно ниво.
Една такава конференция се очакваше да събере стотина човека, а ние успяхме да съберем хиляда. Малко по-малко го мащабирахме до това на последното издание да има над 4 500 човека във Варна, успяхме да докараме топ мениджъри от Facebook , Google, Amazon . Правителството сега се хвали, че са докарали Amazon в България , а ние ги бяхме докарали три години преди те да си помислят да ги поканят и то на много високо ниво мениджъри.
Темата е дълга и широка, няма да навлизаме в нея сега, по-скоро да разкажа как през годините от стартъп събитие, което е стартирало във Варна, прерасна в едно от най-големите в България, а вече е и едно най-разпознаваемите, и значими събития в Европа. Подкрепено от много силни личности на европейско ниво от Европейска комисия и от международни фондове за рисков капитал.
- Ние ще стигнем и до това събитие, разбира се! Миналата година вие се включихте в "Започни млад", буквално във второто или третото издание, когато самата идея беше прохождащата. Сега вече идеята, до голяма степен, е наложена и то в национален мащаб, но вие се включихте в "Започни млад", където буквално имахме разговор две минути. Организирате тези събития, които са за иновации за предприемачество. Защо изобщо се занимавате с такава дейност?
- През годините ние натрупахме голяма база последователи във Варна и забелязахме, че хората от бизнеса не се познават. Чували са един за друг, но нямаха този контакт. Другото нещо, което ме провокира да правим такива събития е, че самото място, на което се получаваха събития, беше в София. Събития, които събираха, например, около 150 - 200 човека пробваха, да направят нещо в Пловдив, Варна, Бургас и резултата беше 15 и 15 човека публика. Казваха ми, че това няма как да се случи и аз реших да им покажа, че е възможно. Първият път започнахме със събитие от 90 човека и стигнахме до 200-300 човека посещаемост на тези събития. По същия начин създадохме и Innowave.
Много хора казаха: "Ти си луд, не можеш да докараш такива хора", "Кой е чувал за Варна и за България?", "Къде ще ти дойде маркетинг директорът на Facebook за централна и източна Европа?" Ами, дойде! И освен че той дойде, във Варна дойдоха още и Alibaba , и Google, всички големи компании. Всички видяха къде е Варна и къде България. Видяха и възможностите, които могат да се развиват.
- Добре, а каква ви е целта въобще с предприемачеството във Варна и България? Какво очаквате да се случи, ако екосистемата продължава да се развива по този начин? Каква е голямата цел, мисията?
- Голямата цел беше първоначално да се създаде средата. Ние я създадохме. Вие допринасяте тя да се доразвива. Втората цел беше тази среда да стане видима на европейско ниво - вече го направихме. Третата беше да се обединим, защото, знаете, както всяко нещо, което расте, от него тръгват разклонения и всеки дърпа в различна посока.
Искахме да направим едно голямо обединение на тази среда и в момента то е факт. Пътят оттук нататък е следния - да се даде повече сила на експертите, на хората, които могат да случват нещата в града, да се даде повече видимост на работа и да се привлекат все повече и по-стойностни компании, и инвеститори в града.
Да се раздвижи икономиката и да се излезе от този профил на капсулирания, затворения и неразвиващия се град. Говоря за града, който сме избрали да развиваме - Варна, конкретно с Български бизнес форуми. Трябва да отворя една скоба - от четири години вече не работим на ниво град, работим на ниво държава и Европейски съюз.
Преди два месеца в София създадохме Български иновативен форум. Нещо, което се създава за първи път в Европа като модел, който да бъде копиран във всяка друга държава. Това е подкрепено от Европейската комисия. Тук говорим отново за иновации, за това да се помага на фондонабирането от Европейския от европейските фондове, да се направи One stop shop място, където да може всички европейски услуги да бъдат достъпни. В общи линии в момента се работи по изграждането на иновативната еко-система на България. Този модел трябва и ще бъде копиран от всички държави на Европейския съюз по начина, по който сега го правим.
- Това е една свежа новина, различна от повечето новини, когато става въпрос за Европа, защото обикновено казваме че постоянно копираме, а сега, в този случай, създаваме нещо, което другите ще следват.
- Това ни е лейбъла на Български бизнес форум, а също и мой личен - да създаваме и да изобретяваме. По същия начин създадохме мрежата от Европейски стартъп градове, така направихме едно направление за Startup village - стартъп села, които да бъдат развивани. Знаете, че не само в България, а и в цяла Европа селата са с така наречената функция за западане. Ние намерихме начин на обърнем този модел и да мотивираме младите хора да се връщат, да създават бизнеси, да работят сред природа и да изнасят продукция навън.
- Приветствам идеята да разкажем малко по-подробно за тази инициатива и за развитието на селата в следващ разговор! А сега имам един въпрос, свързан със събитията, тъй като вие знаете, че съм организирал също доста събития в България - големи, малки, в цялата страна. Но организирането на събития е от най-неблагодарните дейности. В този смисъл, вие как се справяте, особено в условията, в които живеем сега?
- Тези събития винаги са били или на минус, или на нула, като икономическа обосновка. Моделът не е успешен, защото винаги съм го гледал като социална дейност, а не като бизнес. Аз съм процент от печалбата на моята фирма, за да организирам тази социална дейност, а впоследствие създадохме неправителствена организация. Тя започна да продава спонсорства и да се самоиздържа. Нещото, което бе ново за нас, е ситуацията на пандемия, а след това и войната. Реално, събитието в Румъния, което е първото извън България, трябваше се случи миналия октомври.
Горе-долу 12 дена преди събитието се наложи да го отменим. През цялото време, когато го промотирахме, с екипа ми бяхме в нормална ситуация да каним хора, да обясняваме колко много хора ще бъдем в момент, в който навсякъде обясняват, че няма как да се случва да се събират хора, че е опасно.
Сега сме в друга ситуация, в която навсякъде се говори за война, а ние говорим да правим бизнес и събития, все големи неща. Гледаме да избягаме всякакво политизиране на събитието и да не намесваме темите за война и ембарго, но не е лесно. Истината е, че не е лесно.
Другата истина е, че румънските ни партньори са много добри относно организирането на събития. Една скоба за Клуж - това е град, който от 10 години работи върху развитието си - като иновативен град за събития, като климатично неутрален град, в общи линии те работят върху всичко ново в Европа. Преди десет години са били изцяло земеделски град, в който нищо не се е случвало. И след 10 години се превръщат в един от най-иновативните градове в Европа.
- Кажете каква е голямата новина за месец май 2022 година?
- Голямата новина е, че Innowave summit вече придобива европейско измерение и ще се случи в Клуж в интервал 18-20-ти май, основно събитие в календара на събитията в Румъния, като част от програмата иновативната адженда на Европейската иновативна зона. Ние сме в календара на Европейската комисия, както и в календара на Румъния, като основно иновативно събитие и първото събитие на живо, случващо се в Клуж след пандемията.
- Какво може да се види там? Какви лектори ще има и какви срещи? Кой ще присъства?
- Типично за нас е, че каним много силни лектори в сферата на маркетинга, продажбите, потребителското обслужване, иновациите и мотиватори. Тази година новото е, че наблягаме много на панели. Един от панелите е Legal for startups и е свързан с правната част на стартъпите. Притежава кода как се случват патентите, а това е нещо много важно за стартъпите. Включили сме и панел Европейски парк за интеграция, иновации в образованието, панела, който споменах за селата, както и този - Силата да работим заедно.
Това, което промотираме като headline тази година, е как два европейски града се обединяват, за да рестартират икономиката на Европа. Явно не се обединяват два европейски града, а се обединяват над 40 и няколко, като тези два града, Клуш и Варна, са водещи и показват как да се случват нещата. Присъствах на един разговор за европейско финансиране и как всичките финансирания са за големите градове в Португалия, Италия, Испания, Германия, Франция и ми изникна изказването на кмета на Клуж, че заедно с по-малките градове можем да сме по-силни от един голям град. И това е начина да се обединяват по-малки градове и да се състезават на европейско ниво с Мюнхен, Валенсия и други големи и основни градове, и така да привлекат капитал за да се финансират.
- Клуж-Напока е в Северна Румъния. Как се стига? Можем ли да го гледаме онлайн или трябва да дойдем задължително? Ще ни разкажете ли логистично как се случват нещата?
- Все още нямам отговор дали може да се гледа онлайн. По принцип аз съм много против да може да се гледа онлайн, бях против преди пандемията, но с нея се промениха нещата. През октомври събитието трябваше да бъде хибридно (онлайн и на живо), сега вървим по-скоро към живо събитие, но има вероятност в последния момент да ме изненадат партньорите и да пуснат онлайн присъствие. Все още го нямам като информация, очаквам всеки момент да се организират с нещо такова. Логистично, не от най-лесните дестинации, 8-9 часа с кола от Варна, от София малко по-близко. Вариантите са с полети през Букурещ, Инстанбул или Мюнхен.
- Ще има ли някакви известни лица, които ще ни е интересно да видим там? Издайте ни поне едно име...
- За мен тази година едно от силните имена е Лари Бил, когото в България приемаме като даденост. Човек, който е бил инвестиционен съветник на Стив Джобс. Той не обича да се хвали с това нещо, но в момента е един от хората, грубо казано, управляващи най-големия ресурс от пари в САЩ, социалните фондове. Организира срещите на хората, които държат социални фондове и им помага да инвестират в различни проекти, които подпомагат общности.
Той е създател на Българска предприемаческа асоциация и за първи път ще ходи в Румъния с нас. Надяваме се и там да направи нещо голямо. Човек, който направи наистина много за България и за Варна, да има представителство в силициевата долина. В общи линии много ерудиран и успял човек, с много контакти. Той е едно от основните ни лица.
Освен това ще присъства и европейският комисар по иновации Мария Габриел. Президентът на България ще направи видео обръщение, румънският министър председател ще бъде на живо. Тази година, за разлика от другите, наблягаме на фирми с 1000-2000 служителя, които идват да споделят опит как са се разраснали.
- Лекторите звучат доста интересно. Политическите имена, така да се каже, легитимират форума, в някаква степен. Колко души, горе-долу, очаквате да дойдат на живо?
- Преди пандемията имахме закачка, че ако почнем с под 2000 човек няма да правим събитието, но сега очакам да бъдат около 600 човека на живо.
- Никак не са малко! И за финал на нашия разговор искам да ви провокирам да оправите твоето послание към аудиторията на списанието. Може да е това, в което вярвате.
- Моето послание към аудиторията на списанието е да продължават да бъдат активни, защото щом са избрали да четат списанието, те са будни хора, които са видели, че не трябва да седят и да чакат нещо да се случи, а трябва да предизвикват съдбата.
Искам да се обърна към тях по възможност да се обединяват, да не са сами, а да създават сплотени съюзи и да работят заедно. Да бъдат силни в това, в което могат. Да търся други хора, които са силни в това, в което те не са, и да правят стабилни екипи и успешни проекти.
Това е от най-добрите послания - бъдете активни и го правете заедно! Благодаря Ви за този разговор! С нетърпение очакваме събитието на 18- 20 май в Клуш-Напока. Успех на Вас и на събитието! Ще се видим съвсем скоро. Благодаря и хубав ден!
Σχόλια