Навлязохме в новия празничен сезон. Започна поредица от именни дни, наближават Коледа и Нова година, а след тях – още повече именни (и рождени) дни. Това ни кара да мислим за роднини, приятели и колеги, а също – за идеи за подаръци, с които приятно да ги изненадаме.
Световните статистически компании от много години публикуват доклади за тенденциите при коледни подаръци. Техните анализи обикновено са разделени на сегменти според вида на продукта. Правят се и проучвания на регионален принцип: САЩ, Азия, общо за Европа, но и специално за някои по-големи пазари на Стария континент.
През 2020 г. три глобални статистически компании отбелязаха, че значително се повишава търсенето на IT техника за подаръци. То е съпроводено и от нарастващо доверие на потребителите към онлайн магазините. Анализаторите правят единодушна прогноза, че до 2023 г. само бизнесът с празнични опаковки, поздравителни картички и консултации за персонализирани подаръци ще възлиза на над 70 милиарда щатски долара в глобален мащаб.
Регионалните издания на международното списание Enterpreneur също отбелязва този тренд в Европа и САЩ, а в Азия той е най-разпространен в Индия и Китай.
Ето някои от посочените причини за тази тенденция:
1) в условията на глобална пандемия хората предпочитат да пазаруват онлайн, за което е необходима нова и по-добра IT техника с надеждни системи за сигурност при разплащанията в интернет;
2) по същата причина потребителите масово работят от домашен офис, общуват с електронни устройства и се забавляват с мултимедийна техника, която периодично трябва да се обновява;
3) възходът на IT техниката през 2020 година е за сметка на понижения интерес към подаръци, свързани с пътувания и туризъм, особено със задграничните пътешествия, които са силно ограничени заради противоепидемичните мерки на повечето държави.
Какви са тенденциите за българския пазар при идеи за коледни подаръци?
Пламен Банов, мениджър корпоративен отдел в Ardes.bg
За да отговорим на този въпрос, се свързахме с г-н Пламен Банов, мениджър в Ardes.bg https://ardes.bg/. Като експерт от търговска верига, предлагаща основно потребителска и бизнес техника, както и свързаните с нея IT услуги, той има широк поглед над трендовете. Освен това Ardes.bg вече близо 25 години е доверен партньор на повечето световни производители на електроника и на доволни клиенти, като дългогодишният опит на тази компания ѝ позволява да отчита и промените в тенденциите.
Г-н Банов потвърди предположението ни, че макар да има някои свои особености, българският пазар не изостава от световните трендове и нагласите на българите не се отличават от световните: „В съвременното ежедневие техниката е все по-важна част както в професионален, така и в личен аспект“, отбеляза той универсалното приложение на IT технологиите и добави: „От една страна, техниката помага да вършим работата си по-бързо и по-ефективно, а от друга страна, ни дава неограничени възможности за комуникация и развлечение в свободното време.“
Експертът на Ardes.bg изтъкна, че IT техниката обикновено е унисекс, което означава, че не е задължително да я съобразяваме с пола или възрастта на човека, на когото искаме да я подарим. Тя е полезна за всички. „Традиционно по коледно-новогодишните празници се търсят преносими и настолни компютри, смартфони и качествена периферия: монитори, висок клас клавиатури, мишки и слушалки“, сподели наблюденията си г-н Банов, като така засегна и друг въпрос:
Универсалните срещу персонализираните коледни подаръци
Макар техниката да е универсален подарък, правилният избор на модела би позволил на получателя да се зарадва повече и да го използва с удоволствие. Мениджърът на Ardes.bg даде пример с геймърите, които традиционно са клиентите с най-високи изисквания към мощността на компютрите, чувствителността на мишките и ергономията на клавиатурите. Високото качество на мониторите и слушалките е изключително важно и за любителите на филми и музика.
По думите на г-н Банов, бизнесът у нас от тази година също обновява техниката си, като осигурява всичко необходимо за своите служители: след спирането на поддръжката на Windows 7 се търсят нови компютри с по-нова операционна система и по-актуални защити. „Покрай епидемиологичната обстановка и текущата ситуация с COVID-19 има и голямо търсене на уебкамери, слушалки и периферия за отдалечен начин на работа или за дистанционно обучение“, уточни специалистът.
Има ли граници бизнесът с подаръци в България?
Както стана дума, прогнозите на световните анализатори е, че до 2023 г. само консултациите за персонализирани подаръци и техните опаковки ще се превърнат в бизнес за над $70 милиарда. На въпроса, дали у нас се отчита същият тренд, г-н Банов беше категоричен: „Ardes.bg предлага винаги качествено обслужване и индивидуален подход към клиента“, като увери, че консултациите за клиентите на компанията при избора на техника са били и ще останат безплатни.
Българската компания предпочита да печели предимно от доверието на клиентите си: „Предлагаме уникални възможности за застраховка на техниката и удължаване на гаранцията ѝ“, поясни той. Също така българските потребители обикновено разполагат с определен бюджет и задачата на консултантите е да помогнат на клиента да избере най-добрия подарък за определена сума – от сравнително най-достъпните USB памети, външни харддискове, геймърски или мултимедийни аксесоари до по-сериозните като цена смартфони, лаптопи и настолни компютри.
Г-н Банов отбеляза, че Ardes.bg от години насам прави регулярни кампании, свързани със сезонните празници, които позволяват на потребителите да придобият продукт с балансирано съотношение на качество и цена. Това ще продължи и през целия коледно-новогодишен сезон на 2020 г. А след това – и през следващата година от четвъртвековната история на компанията.
Comments