Дигитализация.
След 13 март 2020 г. всеки български предприемач се замисли за дигитализация на бизнеса си. Това трябваше да се случи по-рано, но вирусът и последвалата социалната изолация като че ли динамизира тази подчертано положителна промяна. Тя се случи по-рано. Когато предприемачът стъпи на онлайн пазара, се запитва или следва да се запита - има ли нещо ново, има ли закон, който да задължава бизнеса ми за нещо повече, отколкото беше преди това? Отговорът е, че има, но не е страшно. Така работи целият свят. Какви са особеностите? Когато клиент натисне бутона “Поръчай”, “Завърши”, “Купи” съгласно българския закон, той сключва с администратора на уебсайта или платформата договор от разстояние (онлайн договор). Така търговецът се превръща в онлайн търговец, а клиентите му физически лица - в потребители с множество законоустановени права. Какво трябва да направи търговецът? Необходимо е да се запознае с правата, които принадлежат на потребителите и са неотменими. Ще представя няколко примера за такива права: 1- правото на всеки онлайн купувач, който не е търговец, да върне онлайн закупената стока безплатно и без да се мотивира в 14-дневен срок от получаване на заявената поръчка (с някои изключения); 2- правото на потребителят да направи рекламация при дефект на закупена стока в срока на законова гаранция, който е 24 месеца; 3- право на потребителя да получава своевременна информация; 4- право на потребителя личните му данни да бъдат обработвани в съответствие със законодателството. Срещу всяко потребителско право имаме насрещни, кореспондиращи с правото задължения на търговеца - да приеме върнатата стока, в определен срок да поправи дефектния продукт, да го замени или да върне на клиента заплатената сума, да отговаря своевременно на някои постъпили искания, да информира клиента и да опазва личните му данни. Ако смятате, че дигитализирането на бизнеса ви ще доведе до значителни неудобства и разходи, уверявам ви, грешите. Не забравяйте предимствата на онлайн бизнеса. Нямате нужда от касиер, нает или собствен физически магазин и множество служители. Онлайн бизнесът е бъдещото. Не се съпротивлявайте.
2. Ревизия на документите - трудови договори, договори с доставчици и такива с клиенти (а дори и онлайн договори).
Ще кажете, че публикацията умишлено е написана по този начин: какво по - добро предизвикателство - наеми адвокат, за да оправи нещата. Добре, но нека отбележа нещо. Ако в дългосрочен план работите с недобри договори - можете да го преживеете. Констатираните по-късно грешки обаче струват по-скъпо, отколкото своевременната консултация и подготовката на документи от адвокат. Един пример по повод пандемията - множество предприемачи не са включили/не са уредили достатъчно добре защитни за бизнеса си клаузи по повод настъпване на непредвидени ситуации, като забраните по повод пандемията, например. Това доведе до множество загуби, както на средства, така и на клиенти. Пресен пример в нашата кантора е казус с верига хотели в страната, които бяха предвидили връщане на всички суми по направени, но отменени резервации. Те можеха да защитят своевременно интереса си или поне да смекчат загубите, които понесоха от анулирани, но заплатени резервации. Порочно оформени трудови договори също поставиха редица работодатели в по-неприятна ситуация, отколкото ако бяха предвидени предварително.
3. Реорганизация